Kαλάθι του νοικοκυριού: Οριστικοποιείται η λίστα σχετικά με τα προϊόντα που θα συμπεριλάβουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ στο λεγόμενο καλάθι της νοικοκυράς.
Το «καλάθι του νοικοκυριού» με τα προϊόντα βασικής ανάγκης στα οποία θα συγκρατηθούν οι ανατιμήσεις αναμένεται να κάνει πρεμιέρα στις 2 Νοεμβρίου. Μέσα στην εβδομάδα αναμένεται να έρθει η σχετική νομοθετική ρύθμιση στη Βουλή.
Οι 30 τελικές κατηγορίες που έχει ορίσει το υπουργείο Ανάπτυξης έχουν «κλειδώσει» με μικρές αλλαγές σε σχέση με τις πρώτες που είχαν δοθεί στα σούπερ μάρκετ: αλεύρι και όσπρια αντί για αναψυκτικά και εμφιαλωμένο νερό. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ με τη σειρά τους θα επιλέξουν τα τελικά 50 προϊόντα των κατηγοριών που θα μπουν στο «καλάθι», διαφορετικό για την καθεμία.
Όπως εξήγησε σήμερα ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης μιλώντας στον ΑΝΤ1, δεν θα υπάρξει πλαφόν στα πόσα προϊόντα από αυτά θα μπορούν να αγοράζουν οι καταναλωτές. Συνέστησε ωστόσο στους καταναλωτές να αγοράζουν τις ποσότητες που έχουν ανάγκη και ώστε να μην παρατηρηθούν φαινόμενα όπως την περίοδο της πανδημίας που κάποιοι αγόραζαν μεγάλες ποσότητες από αντισηπτικά, καθώς δεν υπάρχει ζήτημα ελλείψεων σε προϊόντα.
Kαλάθι του νοικοκυριού: Αλλαγή της λίστας κάθε εβδομάδα
Πρόσθεσε παράλληλα ότι η λίστα με τα προϊόντα θα αλλάζει κάθε εβδομάδα ενώ το «καλάθι του νοικοκυριού» ως εργαλείο να διατηρηθεί τουλάχιστον έως τις 30 Μαρτίου -βάσει της ρύθμισης- και θα παραταθεί στη συνέχεια για όσο διάστημα κριθεί απαραίτητο.
«Ελέγχουμε το περιθώριο κέρδους και στο καλάθι θα μπουν προϊόντα, κατ΄ ουσίαν «πολεμούν» τον δείκτη τιμών καταναλωτή» υπογράμμισε ο κ. Παπαθανάσης σχετικά με τις τιμές στα συγκεκριμένα προϊόντα.
Οι καταναλωτές από την πλευρά τους θα ενημερώνονται για τη σχετική λίστα της κάθε αλυσίδας μέσω της πλατφόρμας e-καταναλωτής αλλά εφόσον τα σούπερ μάρκετ επιλέξουν θα φέρουν και ειδική σήμανση και μέσα στις επιχειρήσεις.
Το «καλάθι του νοικοκυριού» θα είναι υποχρεωτικό για όλες τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ με τζίρο πάνω από 90 εκατ. ευρώ αλλά προαιρετικά μπορούν να διαμορφώσουν και μικρότερες επιχειρήσεις. Αναμένεται μάλιστα να καθοριστούν και πρόστιμα για όσες υπόχρεες επιχειρήσεις δεν τηρούν τα προβλεπόμενα της διάταξης.
Χαρίτσης: Εφιάλτης το σούπερ μαρκετ – Η κυβέρνηση διαφημίζει το καλάθι της εξαπάτησης
«Την ώρα που το σούπερ μάρκετ έχει γίνει εφιάλτης, η αισχροκέρδεια σαρώνει την αγορά, η ακρίβεια σε βασικά είδη διατροφής ξεπερνά κάθε προηγούμενο και το διαθέσιμο εισόδημα είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη, η κυβέρνηση επιμένει να αντιμετωπίζει την πρωτοφανή κρίση με επικοινωνιακά τερτίπια», υπογραμμίζει, σε δήλωσή του, ο Αλέξης Χαρίτσης.
Ο τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία παρατηρεί πως το «καλάθι του νοικοκυριού» αφορά μόλις πενήντα από τα χιλιάδες προϊόντα και δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αντιμετωπίσει την εκρηκτική κατάσταση, κάτι που άλλωστε τονίζουν, όπως σημειώνει ο βουλευτής Μεσσηνίας, και με ανακοινώσεις τους οι φορείς της αγοράς.
«Αντί για εντατικοποίηση των ελέγχων και αυστηρή πάταξη της αισχροκέρδειας, αντί για μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα και του ΕΦΚ στα καύσιμα, όπως άλλωστε συστήνει η ΕΕ, η κυβέρνηση Μητσοτάκη συνεχίζει να εξαπατά την κοινωνία που δοκιμάζεται. Ούτε θέλει ούτε μπορεί να αντιμετωπίσει αποφασιστικά και αποτελεσματικά την κρίση. Μόνη λύση η πολιτική αλλαγή», καταλήγει ο κ. Χαρίτσης.
Σούπερ μάρκετ: Ποια προϊόντα γεμίζουν το online καλάθι
Λιγότερα τεμάχια στο καλάθι αλλά περισσότερες συνολικά αγορές σε σχέση με πέρσι κάνουν στα online σούπερ μάρκετ οι Έλληνες καταναλωτές του τρίτο τρίμηνο του 2022. Την ίδια στιγμή, καταγράφεται αύξηση των πωλήσεων σε αξία κατά 18%, γεγονός που οφείλεται στις ανατιμήσεις.
Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από την έρευνα της Convert Group, σύμφωνα με την οποία στο διάστημα Ιούλιος – Σεπτέμβριος 2022 καταγράφηκε 8% αύξηση στα τεμάχια που πούλησαν τα online σούπερ μάρκετ στους καταναλωτές με τη συνολική αξία να διαμορφώνεται στο +18% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021.
Η μέση αξία του ηλεκτρονικού καλαθιού δεν διαφοροποιήθηκε, ωστόσο οι καταναλωτές τοποθέτησαν σε αυτό 33 αντί 36 τεμάχια (9% μείωση) όμως δημιούργησαν περισσότερα καλάθια, κατά 18%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021.
Σε επίπεδο 9μηνου οι κατηγορίες που αυξήθηκαν σε αξία online αγορών ήταν:
- +19% σε προϊόντα για κατοικίδια,
- +7% σε χαρτικά και είδη καθαρισμού,
- +5% σε προϊόντα αρτοποιίας,
- +5% σε ποτά και αναψυκτικά,
- +3% σε προϊόντα περιποίησης και τρόφιμα για βρέφη και παιδιά και
- +2% σε συσκευασμένα τρόφιμα.
Kαλάθι του νοικοκυριού: Πότε ψωνίζουν online
Παράλληλα, η κατηγορία των κατηγορία των φρέσκων τροφίμων επέφερε το 34% των συνολικών πωλήσεων του κλάδου, εν αντιθέσει με την κατηγορία των προϊόντων για κατοικίδια, η οποία αν και γνώρισε την μεγαλύτερη ανάπτυξη συγκριτικά με το προηγούμενο έτος, επέφερε μόλις το 1% της αξίας των ετήσιων πωλήσεων του κλάδου.
Η Δευτέρα εξακολουθεί να είναι η πιο δημοφιλής ημέρα για τα οnline ψώνια του νοικοκυριού, με το 17% των συνολικών παραγγελιών να γίνονται την συγκεκριμένη μέρα της εβδομάδας. Επίσης πάνω από το 1/3 των συνολικών οnline παραγγελιών γίνονται στο διάστημα μεταξύ 9 το βράδυ και 9 το πρωί, τις ώρες δηλαδή που τα φυσικά καταστήματα των είναι κλειστά.
Στην τρίμηνη έκθεσή της η Convert Group κάνει και ειδική αναφορά στην κατηγορία των συσκευασμένων νερών η οποία σημειώνει σημαντική ανάπτυξη στο 9μηνο του 2022 και αποτελεί τη μόνη κατηγορία που εμφανίζεται να κερδίζει περισσότερα ηλεκτρονικά καλάθια σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021.
Συγκεκριμένα, προϊόντα αυτής της κατηγορίας τοποθετήθηκαν πλέον στο 27% των online καλαθιών του 9μηνου του 2022, σε σχέση με 24% στο 9μηνο του 2021.