Σοκ με τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια – Τι αποφασίστηκε

Σοκ με τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Τι αποφασίστηκε

Δυστυχώς τα νέα δεν είναι ευχάριστα για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια καθώς μπαίνει τέλος στο σενάριο μείωσης ΦΠΑ.

Η κυβέρνηση αποφάσισε να μην προχωρήσει το σενάριο της μείωσης του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια για τα ιδιωτικής χρήσης οχήματα και τις μηχανές, λόγω του υψηλού δημοσιονομικού κόστους.

Η μείωση του συντελεστή ΦΠΑ από 24% σε 13% στα συγκεκριμένα εισιτήρια θα κόστιζε περίπου 100 εκατ. ευρώ ετησίως ενώ επιπλέον, υπάρχουν αμφιβολίες αν αυτή η μείωση του ΦΠΑ θα μεταφερθεί τελικά στους καταναλωτές.

Ο υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης, είχε αναφέρει τη Δευτέρα (29/7) ότι γίνονται διαπραγματεύσεις με το υπουργείο Οικονομικών για την εναρμόνιση του ΦΠΑ με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2022/542, η οποία επιτρέπει στα κράτη-μέλη να εφαρμόζουν χαμηλότερους συντελεστές ΦΠΑ. Ωστόσο, η συζήτηση για τη μείωση του ΦΠΑ έκλεισε στην παρούσα φάση λόγω του υψηλού κόστους.

Σήμερα το πήγαινε έλα μόνο για το ΙΧ στην Τήνο κοστίζει 220 ευρώ και στη Ρόδο φτάνει τα 300 ευρώ. Για μια τετραμελή οικογένεια με αυτοκίνητο η μετακίνηση στην Τήνο έφτασε να κοστίζει σχεδόν έναν κατώτατο μισθό. Η κυβέρνηση εισπράττει πολιτικό κόστος από τις υψηλές τιμές και στα ακτοπλοϊκά αλλά πέραν της εμπλοκής της Επιτροπής Ανταγωνισμού ( όταν και εφόσον καταλήξει σε αποφάσεις) και του Παρατηρητηρίου Τιμών, άλλα μέτρα στον ορίζοντα δεν φαίνονται.

Το υπουργείο Ναυτιλίας πιέζει τις ακτοπλοϊκές εταιρείες να επεκτείνουν τις ειδικές εκπτώσεις και προσφορές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, ώστε να ανακουφιστούν έστω και με αυτόν τον τρόπο οι καταναλωτές.

Οι τιμές στα ακτοπλοϊκά

Τα στοιχεία που έχει παραθέσει το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ σε σχετική ερώτησή του στη Βουλή δείχνουν ότι οι τιμές των ακτοπλοϊκών από το 2019 έως σήμερα έχουν αυξηθεί έως και 60%. Συγκεκριμένα:

  • Χανιά: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου (Οικονομική Θέση – Deck) αυξήθηκε από 27 ευρώ το 2019 σε 41 ευρώ το 2024, σημειώνοντας αύξηση 51,85%. Για τα εισιτήρια με αυτοκίνητο, η τιμή αυξήθηκε από 49 ευρώ σε 79 ευρώ, δηλαδή πάνω από 60%.
  • Σαντορίνη: Ένα απλό εισιτήριο κόστιζε 41 ευρώ το 2019 πλέον κοστίζει 58 ευρώ , ενώ με αυτοκίνητο η τιμή αυξήθηκε από 91 ευρώ σε 128 ευρώ , δηλαδή αύξηση 40%.
  • Ρόδος: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου αυξήθηκε από 65 ευρώ το 2019 σε 91 ευρώ το 2024, σημειώνοντας αύξηση περίπου 39%. Για τα εισιτήρια με αυτοκίνητο, η τιμή αυξήθηκε από 104 ευρώ σε 150 ευρώ, δηλαδή 44%.
  • Τήνος: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου αυξήθηκε από 35 ευρώ το 2019 σε 49 ευρώ, ενώ με αυτοκίνητο η τιμή αυξήθηκε από 79 ευρώ σε 110 ευρώ , δηλαδή αύξηση 40%.
  • Πάρος: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου αυξήθηκε από 36 ευρώ το 2019 σε 50 ευρώ, ενώ με αυτοκίνητο η τιμή αυξήθηκε από 83 ευρώ σε 116 ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 40%.

Μάλιστα όπως αναφέρουν στην ερώτησή τους οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ με μια πρόχειρη έρευνα οι τιμές αυτές είναι ως και 60% υψηλότερες από τις τιμές για αντίστοιχες διαδρομές στην Βόρεια Ευρώπη.

Για παράδειγμα στην διαδρομή Όσλο – Κοπεγχάγη που είναι οριακά μεγαλύτερη από την διαδρομή Πειραιάς – Ρόδος και συγκεκριμένα 316 ναυτικά μίλια, έναντι 296 στην διαδρομή Πειραιάς – Ρόδος, μια τετραμελής οικογένεια με εσωτερική καμπίνα και αυτοκίνητο ταξιδεύει με 696 όταν στην Ελλάδα για την αντίστοιχη διαδρομή το κόστος ανέρχεται σε 1.105,50 ευρώ.

Ξαπλώστρα vs ακτοπλοϊκά εισιτήρια – Τι “καίει’ περισσότερο την τσέπη;

Παραμένει ενεργή η συζήτηση για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στο δημόσιο χώρο, όπως και κάθε καλοκαίρι, “κατ΄ αναλογία με ό,τι συμβαίνει τα Χριστούγεννα με τη γαλοπούλα και το Πάσχα με τον οβελία”, όπως σημειώνει χαρακτηριστικά ναυτιλιακός παράγων.

Ουσιαστικά, αποτυπώνει τη βαρύτητα που έχει στο “εθνικό συνειδέναι” η ακτοπλοΐα, ένεκα της νησιωτικότητας, ένεκα του ότι έναντι της αεροπορίας αποτελεί ένα πιο “λαϊκό μέσο”, ειδικά εν μέσω θέρους, αλλά και ένεκα της σημασίας που έχει στην επιλογή προορισμών για τις διακοπές.

Βέβαια, πλέον τα πράγματα έχουν αλλάξει από την παλιά εικόνα, ακόμη και ό,τι ίσχυε πριν λίγα χρόνια, αλλά συχνά εκφεύγουν της προσοχής, παράμετροι με κρισιμότητα.

Π.χ. οι δεσμεύσεις για συμβατικά πλοία για σταθερή σύνδεση σε 12μηνη βάση με τα νησιά είναι δεδομένες και άκρως κοστοβόρες με τη σημερινή σχεδίαση των γραμμών, οι ανάγκες της πράσινης μετάβασης, πολλές, (π.χ. μόνο η Attica φέτος θα “μαζέψει” για το κράτος, μέσω των εισιτηρίων περίπου 25 εκατ, ευρώ, ένεκα του πράσινου τέλους), οι απαιτήσεις για νέες επενδύσεις μεγάλες, ακόμη και για τις συνδέσεις των άγονων γραμμών, αλλά και τα κόστη εργασίας και καυσίμων σε έντονη διακύμανση και κυρίως άνοδο.

Κι έτσι ακόμη κι αν η αεροπορία έχει αυξανόμενο ρόλο στη μεταφορά, με δυναμική λογική στη διαμόρφωση των τιμών, με προσφορές για έγκαιρες κρατήσεις, αλλά “τσιμπημένες” τις τιμές στην κορύφωση της σεζόν, τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι εκείνα, που βρίσκονται στη δημοσιότητα συνεχώς, χωρίς συχνά να “φωτίζεται” επαρκώς το όλο ζήτημα.

Ειδικά, μάλιστα, όταν εκφεύγει της προσοχής το “δέον γενέσθαι” με τις άγονες γραμμές, όπου ναι μεν αυξάνονται οι επιδοτήσεις, αλλά θα πρέπει να προωθηθεί ένας νέος σχεδιασμός, που να εξυπηρετεί τα νέα δεδομένα για κάλυψη δρομολογίων με σύγχρονα πλοία, ή όταν ξεχνάμε ότι σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν “ρυθμισμένες τιμές” από το κράτος, αλλά με διαγωνισμούς με χαμηλό διεθνές ενδιαφέρον, ή όταν η ακτοπλοϊα είναι εκτός των επιδοτήσεων του Ταμείου Ανάκαμψης και άλλων ανάλογων χρηματοδοτήσεων.

Το εισόδημα

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, όπως συμβαίνει με όλα τα αγαθά το ζήτημα των τιμών έχει να κάνει με το διαθέσιμο εισόδημα και όχι ενδεχομένως per se με το κόστος ενός εκάστου του εισιτηρίου. Αυτό άλλωστε, πριν λίγες μέρες το παραδέχτηκε και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, στη συνέντευξή του στον Τ/Σ Σκάι.

Ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης επανέλαβε την στόχευση της κυβέρνησης, που είναι η απάντηση στην ακρίβεια να δοθεί μέσω της στήριξης του διαθέσιμου εισοδήματος. “Τα έσοδα είναι το εισόδημα, ο μισθός ο οποίος κάθε μήνα μπαίνει στο νοικοκυριό. Όσο αυξάνονται οι πραγματικοί μισθοί, τόσο βελτιώνεται το διαθέσιμο εισόδημα.

Όσο μειώνονται οι φόροι και οι ασφαλιστικές εισφορές, τόσο αυξάνεται το πραγματικό εισόδημα. Η πολιτική μας εξ αρχής, κεντρικός στόχος της πολιτικής μας, ήταν η σημαντική αύξηση των μισθών. Ήδη βλέπουμε τέτοιες ενδείξεις, ο κατώτατος μισθός έχει αυξηθεί 28% -θέλω να το θυμίσω-, από τότε που ήρθαμε στα πράγματα” σημείωσε.

Exit mobile version