ΑΑΔΕ: Οι αλλαγές που φέρνει το ψηφιακό πελατολόγιο

ΑΑΔΕ: Το ψηφιακό βιβλίο πελατών αναμένεται να μπει σε λειτουργία μέσα στο 2024

Καθιερώνεται το ψηφιακό πελατολόγιο για τους επαγγελματικούς κλάδους και στόχος της ΑΑΔΕ είναι να εντοπιστούν κρυφά εισοδήματα και «μαύρο χρήμα».

Η αρχή από την ΑΑΔΕ θα γίνει από τις εταιρείες Catering και τις επιχειρήσεις διοργάνωσης εκδηλώσεων και εν συνεχεία θα εφαρμοστεί για χιλιάδες επαγγελματίες. Αν και ακόμα δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις, στη λίστα είναι πιθανόν να ενταχθούν επαγγελματίες, οι οποίοι στο παρελθόν τηρούσαν πρόσθετα βιβλία, τα οποία καταργήθηκαν το 2013 όπως γιατροί, φυσικοθεραπευτές – αισθητικοί, γυμναστήρια, οίκοι ευγηρίας, πάρκινγκ, συνεργεία και επιχειρήσεις ενοικίασης οχημάτων, φροντιστήρια.

Μέσω του ψηφιακού πελατολογίου οι ελεγκτικές αρχές θα έχουν τη δυνατότητα να «ανιχνεύουν» τις εισπράξεις και να τις τεστάρουν με τις φορολογικές δηλώσεις για να εντοπίζουν περιπτώσεις φοροδιαφυγής. Όπως ανέφερε ο Διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής, μιλώντας στην ΕΡΤ «το ψηφιακό πελατολόγιο θα είναι κάτι σαν τα παλιά πρόσθετα βιβλία, αλλά σε πιο απλοποιημένη μορφή. Δηλαδή πριν κάνει κάποιος μια δραστηριότητα θα πρέπει να μας δηλώνει ότι θα την κάνει εκεί και θα έχει τόσα άτομα κ.λπ., θα πρέπει να μας αναφέρει ποια θα είναι η συμφωνία του χονδρικά».

Φέρνοντας ως παράδειγμα, ο Γιώργος Πιτσιλής τόνισε ότι «αναλαμβάνει κάποιος το catering σε έναν γάμο, όπου θα είναι 100 άτομα, αυτό θα πρέπει να μας το δηλώσει…».

Η κατάργηση των πρόσθετων βιβλίων το 2013, μπορεί να απάλλαξε τους φορολογούμενους από την γραφειοκρατία και την ταλαιπωρία χειρόγραφης καταγραφής των πελατών τους, αλλά άνοιξε ένα ακόμα «παράθυρο» φοροδιαφυγής με τη μη έκδοση αποδείξεων παροχής υπηρεσιών.

Οι επαγγελματίες θα είναι υποχρεωμένοι να τηρούν το ψηφιακό πελατολόγιο, ώστε να είναι διαθέσιμο στον έλεγχο και να συγκρίνεται με τα δηλωθέντα εισοδήματα. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα λογιστικό πρόγραμμα, που θα είναι ανοικτό κατά τη διάρκεια λειτουργίας της επαγγελματικής εγκατάστασης και θα είναι διασυνδεδεμένο με το Τaxis προκειμένου να μην μπορεί να παραβιαστεί και να αλλοιωθούν τα δεδομένα. Με αυτόν τον τρόπο θα καταχωρείται ο αριθμός των πελατών κάθε επαγγελματία και θα συγκρίνεται με τον αριθμό των αποδείξεων παροχής υπηρεσιών που θα εκδίδεται και θα περνάει στην πλατφόρμα του MyData.

Εφόσον διαπιστώνεται ότι σε μια επαγγελματική εγκατάσταση δηλώνεται περιορισμένος αριθμός πελατών, τότε αυτό θα αποτελεί κριτήριο για την πραγματοποίηση επιτόπιου ελέγχου.

1.500 laptop και 1.700 φορητά scanners στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής

Ενισχύεται το οπλοστάσιο της ΑΑΔΕ στην προσπάθεια καταπολέμησης της φοροδιαφυγής. Συγκεκριμένα, ο φοροελεγκτικός μηχανισμός ενισχύεται με 1.500 laptop στα οποία θα περιλαμβάνονται εκτός των άλλων το φορολογικό παρελθόν των προς έλεγχο επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών, όπως επίσης και 1.700 φορητά  scanners, τα οποία θα «διαβάζουν» τις αποδείξεις των ταμειακών μηχανών.

Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη ανοικτός ανοιχτός ηλεκτρονικός διαγωνισμός με την ΑΑΔΕ για την προμήθεια των νέων ελεγκτικών όπλων στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής και έχει δοθεί προθεσμία για την υποβολή προσφορών έως 21 Νοεμβρίου 2023.

Νωρίτερα, πριν από την καταληκτική αυτή ημερομηνία και συγκεκριμένα την 1η Νοεμβρίου σύμφωνα με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή καθιερώνεται η υποχρέωση ενσωμάτωσης QR Code σε όλες τις αποδείξεις που έχουν υποχρέωση διαβίβασης στην ΑΑΔΕ.

Η  προμήθεια του τεχνολογικού εξοπλισμού συνολικού προϋπολογισμού 1.997.800 ευρώ έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης. Σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού με την προμήθεια των φορητών υπολογιστών δίνεται η δυνατότητα απομακρυσμένης σύνδεσης για τη διενέργεια αποτελεσματικότερων ελέγχων, ενώ με την προμήθεια των φορητών Scanners χειρός (QR scanners) αναμένεται να καλυφθούν οι ανάγκες για την ψηφιακή αναγνώριση – ταυτοποίηση των εγγράφων που φέρουν QR barcode και να επιτευχθεί η ελαχιστοποίηση του χρόνου επαλήθευσης της εγκυρότητας τους.

Με τα laptop και τα QR Code Scanners, οι φοροελεγκτές θα μπορούν να ελέγχουν επί τόπου και με αυτόματες διαδικασίες την αυθεντικότητα των αποδείξεων που εκδίδουν οι επαγγελματίες και οι επιχειρήσεις, θα συνδέονται απευθείας με τα αρχεία της ΑΑΔΕ, θα βλέπουν το οικονομικό προφίλ των ελεγχόμενων και θα διενεργούν online διασταυρώσεις και ελέγχους.

Οι φοροελεγκτές θα διενεργούν επιτόπιους ελέγχους με τάμπλετ, μέσω των οποίων θα έχουν άμεση πρόσβαση στο προφίλ των ελεγχόμενων και θα εκδίδουν αυτόματα σημείωμα με τα αποτελέσματα το ελέγχου. Μέσω των tablet οι εφοριακοί θα έχουν άμεση πρόσβαση σε όλα τα δεδομένα που σκιαγραφούν το οικονομικό προφίλ του επαγγελματία ή της επιχείρησης.

Ειδικότερα:

  • Θα έχουν τη δυνατότητα να «τσεκάρουν» επί τόπου και με αυτόματες διαδικασίες την γνησιότητα ή μη των αποδείξεων που εκδίδονται από τις ταμειακές μηχανές. Εκτός από τα tablets οι ελεγκτές θα είναι εφοδιασμένοι και με τα φορητά Scanners χειρός (QRScanners).
  • Θα ελέγχουν εάν οι επιχειρήσεις έχουν διαβιβάσει τα στοιχεία στην πλατφόρμα myDATA.
  • Θα διενεργούν εξπρές διασταυρώσεις στοιχείων.
  • Θα εκδίδουν αναφορά για τα αποτελέσματα του ελέγχου με βάση τα οποία θα επιβάλλονται κυρώσεις και πρόστιμα σε περίπτωση που διαπιστώνουν απόκρυψη τζίρου και μη απόδοση του ΦΠΑ.

Ο έλεγχος των αποδείξεων θα γίνεται μέσω του QR code και θα μπορεί ο ελεγκτής να τσεκάρει την αυθεντικότητα των αποδείξεων που εκδίδουν οι επιχειρήσεις και εάν έχουν περαστεί στα συστήματα της ΑΑΔΕ. Μέσω των φορητών σκάνερ θα μπορούν να διαπιστώνουν αν:

  • Η απόδειξη δεν έχει διαβιβαστεί
  • Η απόδειξη έχει διαβιβαστεί με διαφορετικά στοιχεία
  • Η ταμειακή μηχανή δεν είναι δηλωμένη ή είναι ανενεργή

Τέλος, να σημειωθεί ότι από την 1η Νοεμβρίου όλες οι αποδείξεις που θα εκδίδονται θα έχουν υποχρεωτικά QR code.  Με τον τρόπο αυτόν όχι μόνο οι ελεγκτές αλλά και οι πολίτες θα μπορούν από το κινητό τους, μέσω της εφαρμογής Appodixi να διαπιστώνουν τη γνησιότητα της απόδειξης. Παράλληλα, και οι ελεγκτές άμεσα θα μπορούν να διαπιστώνουν εάν η απόδειξη είναι νόμιμη, καθώς και εάν έχει διαβιβαστεί εντός του χρονικού πλαισίου που ορίζουν ο νόμος και οι αποφάσεις στο ηλεκτρονικό σύστημα e-send.