Ακρίβεια: Τι ακριβώς έχει συμβεί με τις τιμές στα σούπερ μάρκετ

Η ακρίβεια συνεχίζει να καλπάζει και να αποτελεί το νούμερο ένα πρόβλημα των πολιτών

Έναν πρώτο απολογισμό για την πορεία των μέτρων ενάντια στον πληθωρισμό που ξεκίνησαν από την 1η Μαρτίου, έκανε ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας τονίζοντας ότι οι μειώσεις τιμών σε πολλά προϊόντα φτάνουν έως και 15-20%.

Όπως σημείωσε ο κ. Σκρέκας στον Real FM, εν όψει της Σαρακοστής και των όσων συμβαίνουν στην Ερυθρά Θάλασσα τα κλιμάκια της ΔΙΜΕΑ εντείνουν τις προσπάθειες για ελέγχους στα εισαγόμενα κατεψυγμένα προϊόντα αλλά και στα εισαγόμενα είδη χυμών πορτοκαλιού, όπου διεθνώς, υπάρχει εκτίναξη τιμών, λόγω κλιματικής κρίσης.

«Παρακολουθούμε τις τιμές στα ράφια από τη ΔΙΜΕΑ», τόνισε ο κ. Σκρέκας και σημείωσε ότι το υπουργείο έχει παραλάβει τους τιμοκαταλόγους από τις αλυσίδες και όπως καταγράφεται υπάρχουν μειώσεις σε σχεδόν 4.000 κωδικούς. «Σε 3912 κωδικούς από τις 24.000 που έχει ένα σούπερ μάρκετ, έχουν καταγραφεί μειώσεις στις τιμές. Η διάταξη για μείωση της τιμής επηρεάζει», σημείωσε.

«Εάν κάνετε μια έρευνα στην αγορά θα διαπιστώσετε ότι οι ανατιμήσεις έχουν αποτραπεί. Η διάταξη που περάσαμε έχει αποτρέψει χιλιάδες ανατιμήσεις. Έχουμε μείωση στις ανατιμήσεις κατά 80%», τόνισε αναφερόμενος στην αποτελεσματικότητα του μέτρου με το «πάγωμα» των ανατιμήσεων και το συνδεόμενο δικαίωμα για προσφορές που το συνοδεύει.

«Έχουμε μειώσεις τιμών. Βλέπουμε τα πρώτα σημάδια αποκλιμάκωσης. Σε σχέση με το Δεκέμβριο η μείωση στον πληθωρισμό τροφίμων είναι της τάξης του 15-20%. Έχει μειωθεί κάτω από 8%. Από την άλλη πλευρά ο Γενικός Δείκτης, με ενέργεια, είδη προσωπικής υγιεινής, ρούχα κτλ, εκεί έχουμε ακόμη χαμηλότερο πληθωρισμό που προσεγγίζει στο 3%. Δε θα σταματήσουμε για να πετύχουμε το στόχο μας», είπε ο κ. Σκρέκας και προσέθεσε:

«Δεν πανηγυρίζουμε μια και η προσπάθεια δεν μπορεί να αποδώσει από τη μια μέρα στην άλλη. Προχωρούμε με διαρθρωτικά μέτρα, που όμως, αναγνωρίζονται κι από άλλα κόμματα. Δε σταματά η μάχη. Θα συνεχίσουμε να προσπαθούμε», συμπλήρωσε ο υπουργός.

Τα εισαγόμενα

Σε σχέση με τα εισαγόμενα είδη, που έχουν αυξημένη ζήτηση αυτή την περίοδο της Αποκριάς και της Σαρακοστής ανέφερε ότι εντείνονται οι έλεγχοι για περιπτώσεις αισχροκέρδειας. «Γενικότερα στον εισαγόμενο πληθωρισμό, σημείωσε, δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα μια και είμαστε μικρή αγορά. Συνεχίζουμε ελέγχους για να αποτρέψουμε φαινόμενα αισχροκέρδειας π.χ. σε κατεψυγμένα και σε χυμό πορτοκαλιού, όπου υπάρχουν μεγάλες καταστροφές στις καλλιέργειες. Ελέγχουμε, περιθώρια κέρδους για να αποτρέψουμε αθέμιτες πρακτικές και τον πειρασμό για να κερδίσει κάποιος παραπάνω».
Οι καλές τιμές στον παραγωγό

Σε σχέση με τις τιμές που καταγράφονται σε κάποια προϊόντα ή το λάδι ή τα πορτοκάλια ο κ. Σκρέκας τόνισε ότι «και ο Έλληνας αγρότης πουλάει με βάση τις διεθνείς τιμές. Εάν επιβάλουμε να τα πληρώσει στην μισή τιμή θα έρθουν οι ξένες εταιρείες να τα πάρουν. Προσπαθούμε, με τις καθαρές τιμές, να επιβάλουμε ότι οι μεσάζοντες δε θα αισχροκερδούν, σε κάποια είδη κι από εκεί και πέρα όταν έχουμε καταστροφές αυτό εκτινάσσει τις τιμές. Δεν μπορεί να αλλάξει η Ελλάδα από μόνη της τα δεδομένα. Οι οπωρώνες και οι πορτοκαλοπαραγωγοί δεν τα αφήνουν πλέον στα δέντρα μια και έχουν καλύτερη τιμή».

Ακρίβεια: Τα μέτρα 

Σημειώνεται πως για την καταπολέμηση της ακρίβειας συνεχίζονται οι έλεγχοι από την Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), ενώ είναι σε ισχύ ένα πλέγμα μέτρων του υπουργείου Ανάπτυξης. Σ’ αυτά συμπεριλαμβάνονται -μεταξύ αυτών- τα παρακάτω:

1) Το «καλάθι του νοικοκυριού» που έχει παραταθεί έως τις 30.6.2024 και προσαρμόζεται στις καταναλωτικές ανάγκες, όπως αυτές διαμορφώνονται ανά περιόδους (π.χ. Χριστούγεννα, Πάσχα κ.λπ.).

2) Η «μόνιμη μείωση τιμής», όπου περίπου 1.300 αγαθά πωλούνται τουλάχιστον κατά 5% φθηνότερα, για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 6 μηνών.

3) Η «αποτροπή των αδικαιολόγητων ανατιμήσεων», όπου για τρεις μήνες προβλέπεται «μπλόκο» στις προωθητικές ενέργειες σε όσους προμηθευτές -από τη 10η Ιανουαρίου 2024 και μετά- έχουν προβεί σε αδικαιολόγητες ανατιμήσεις. Το μέτρο δεν θα ισχύσει σε προϊόντα για τα οποία έχει προηγηθεί μεν αύξηση τιμής, αλλά βρίσκονται κοντά στην ημερομηνία λήξης τους. Βρίσκει εφαρμογή σε 60 κατηγορίες προϊόντων, ενώ 44 είναι αντιστοίχως οι κατηγορίες αγαθών που εξαιρούνται λόγω κοντινής ημερομηνίας λήξης.

4) H «μείωση παροχών προς τα σούπερ μάρκετ», όπου οι επιχειρήσεις που προμηθεύουν το λιανεμπόριο μειώνουν την αρχική τιμή (δηλαδή την τιμή προ εκπτώσεων, πιστώσεων ή άλλων παροχών), από την 1η Μαρτίου 2024. Η μείωση ισούται κατ’ ελάχιστον με το 30% του αθροίσματος των πιστώσεων, εκπτώσεων ή άλλων παροχών που χορηγήθηκαν στο λιανεμπόριο το 2023 επί της αρχικής τιμής της 31ης Δεκεμβρίου 2023.

5) Οι «καθαρές» τιμές από το «χωράφι στο ράφι», όπου οι επιχειρήσεις που παράγουν ή εμπορεύονται νωπά κρέατα, ψάρια, φρούτα και λαχανικά, πωλούν τα προϊόντα αυτά σε καθαρές τιμές, δηλαδή χωρίς να χορηγούν εκπτώσεις, πιστώσεις ή άλλες παροχές σε άλλες επιχειρήσεις, που υπερβαίνουν, αθροιστικά, το 3% επί της τιμής πώλησης προ εκπτώσεων, πιστώσεων ή άλλων παροχών.