Χειμερινές εκπτώσεις: Τι πρέπει να προσέξετε – Τα πρόστιμα

Χειμερινές εκπτώσεις: Ξεκίνησαν από σήμερα οι χειμερινές εκπτώσεις.

Δείτε πόσο θα διαρκέσουν οι χειμερινές εκπτώσεις και τι πρέπει να προσέξετε.

Πρεμιέρα σήμερα 9/1 για τις χειμερινές εκπτώσεις που θα διαρκέσουν έως τις 28 Φεβρουαρίου.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρο Καφούνη τα καταστήματα θα παραμείνουν προαιρετικά ανοιχτά την Κυριακή 15 Ιανουαρίου, με προτεινόμενο ωράριο λειτουργίας από τις 11:00 έως τις 18:00.

Αναλυτικά, οι Κυριακές του 2023 με ανοιχτά καταστήματα:

  • 09 Απριλίου 2023 – Κυριακή των Βαΐων
  • 16 Ιουλίου 2023 – Η πρώτη Κυριακή των θερινών εκπτώσεων
  • 24 Δεκεμβρίου 2023 – Η τελευταία μέρα πριν τα Χριστούγεννα
  • 31 Δεκεμβρίου 2023 – Η τελευταία μέρα πριν την Πρωτοχρονιά

«Μετά από δύο άνυδρες εορταστικές περιόδους, φέτος η αγορά κινήθηκε με ικανοποιητικούς ρυθμούς τουλάχιστον τις εβδομάδες πριν τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά και ελπίζουμε το ίδιο κλίμα να επικρατήσει και κατά τη διάρκεια της εκπτωτικής περιόδου. Καλούμε το καταναλωτικό κοινό να επισκεφτεί από την πρώτη στιγμή τα εμπορικά καταστήματα, να κάνει έρευνα αγοράς και να εκμεταλλευτεί τις πολύ ελκυστικές τιμές, καλύπτοντας τις οικογενειακές ανάγκες με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, επιλέγοντας από μία μεγάλη γκάμα προϊόντων σε όλες τις κατηγορίες των ειδών» δήλωσε ο κ. Καφούνης.

Πού πρέπει να δείξουν προσοχή οι επιχειρήσεις

Οι εμπορικές επιχειρήσεις θα πρέπει να δείξουν ιδιαίτερη προσοχή στα κάτωθι:

  • Η αναγραφή διπλής τιμής, δηλαδή της παλαιάς (διαγεγραμμένης) και της νέας τιμής όλων των ειδών που πωλούνται με έκπτωση είναι υποχρεωτική.
  • Επιτρέπεται και η αναγραφή και η εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.
  • Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης επιβάλλεται, οπότε θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία.
  • Στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από … % έως … %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
  • Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα,

Χειμερινές εκπτώσεις: Τα πρόστιμα

Στην περίοδο των εκπτώσεων θα υπάρχουν και έλεγχοι με τους ελεγκτές να είναι έτοιμοι για πρόστιμα στην περίπτωση που εντοπιστούν εκπτώσεις «μαϊμού».

Ξεκινούν σήμερα οι χειμερινές εκπτώσεις και επίσημα με τους καταναλωτές να βγαίνουν στην αγορά και τις επιχειρήσεις να έχουν προχωρήσει σε χαμηλότερες τιμές στα προϊόντα τους.

Ωστόσο, στην περίοδο των εκπτώσεων θα υπάρχουν και έλεγχοι με τους ελεγκτές να είναι έτοιμοι για πρόστιμα στην περίπτωση που εντοπιστούν εκπτώσεις «μαϊμού». Έτσι, στην περίπτωση που εντοπιστούν ανακρίβειες και παραπλανητικές τιμές ως προς το ποσοστό της έκπτωσης ή ως προς τις τιμές ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση ή σε προσφορά προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται σε βάρος του εμπόρου:

πρόστιμο έως το 2% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι μικρότερο από 20.000 ευρώ
αν στον έμπορο επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε ετών, το ανώτατο ύψος του προστίμου προσαυξάνεται στο 4% του ετήσιου κύκλου εργασιών του.

Το υπουργείο Ανάπτυξης ετοιμάζεται να βγάλει στους δρόμους ελεγκτικά κλιμάκια της ΔΙΜΕΑ για δειγματοληπτικούς ελέγχους, ενώ οι καταναλωτές που διαπιστώνουν παραβάσεις, μπορούν να κάνουν καταγγελίες στην ειδική πλατφόρμα του Gov.gr

Χειμερινές εκπτώσεις: Τι να προσέξουν οι καταναλωτές στις 

Οι χειμερινές εκπτώσεις ξεκινούν παραδοσιακά τη δεύτερη εβδομάδα του Ιανουαρίου και διαρκούν μέχρι την τελευταία εργάσιμη του Φεβρουαρίου.

Οι χειμερινές εκπτώσεις ξεκινούν φέτος από τη Δευτέρα 9 Ιανουαρίου 2023 και θα διαρκέσουν έως το τέλος του Φεβρουαρίου.

Με αυτή την αφορμή, η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, επισημαίνει στους καταναλωτές μερικά από τα δικαιώματά τους, κατά τη διάρκεια των εκπτωτικών περιόδων, με σκοπό την ασφαλέστερη και συνετή διενέργεια των αγορών:

  • Κατά τη διενέργεια των προσφορών θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς, στα σημεία όπου πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα, η αρχική και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων, με αναφορά στην κατάλληλη μονάδα μέτρησης ανά προϊόν.
  • Σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος όχι συντομότερο των τριάντα (30) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από τριάντα (30) ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος δέκα (10) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν η μείωση της τιμής αυξάνεται προοδευτικά, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή χωρίς τη μείωση της τιμής πριν από την πρώτη εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
  • Κατά τη διενέργεια εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.
  • Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης και στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
  • Τα καταστήματα STOCK ή OUTLET υποχρεούνται να αναγράφουν στις πινακίδες που προβλέπονται από τις ισχύουσες διατάξεις: (α) την παλαιά τιμή πώλησης, διαγραμμένη και (β) τη νέα μειωμένη τιμή πώλησης, με τρόπο που να επικοινωνεί στον καταναλωτή τη σαφή διάκριση μεταξύ των δύο αυτών τιμών. Προαιρετικά, επιτρέπεται να αναγράφεται εντός του καταστήματος και σε κάθε άλλη εμπορική επικοινωνία με τον καταναλωτή το ποσοστό της μείωσης. Στις περιόδους εκπτώσεων ή προσφορών τα καταστήματα αυτά υποχρεούνται να εμφανίζουν στις πινακίδες όλες τις ενδιάμεσες τιμές διαγραμμένες και, με έντονη γραφή, τη νέα μειωμένη τιμή διάθεσης και να αναγράφουν σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία μόνο τις λέξεις «εκπτώσεις», «προσφορές».
  • Αν οι εκπτώσεις, προσφορές ή οποιαδήποτε ανακοίνωση περί μείωσης της τιμής είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό της έκπτωσης ή ως προς τις τιμές ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση ή σε προσφορά προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται σε βάρος του εμπόρου πρόστιμο έως το 2% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι μικρότερο από 20.000 ευρώ. Αν στον έμπορο επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε ετών, το ανώτατο ύψος του προστίμου προσαυξάνεται στο 4% του ετήσιου κύκλου εργασιών του.