Διόδια: Χαμός με τις νέες αυξήσεις

Διόδια: Έντονη αντιπαράθεση μεταξύ κυβέρνησης και εταιρειών παραχώρησης που λειτουργούν τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους για το θέμα της αναπροσαρμογής των διοδίων.

Δείτε αναλυτικά τι υποστηρίζουν οι παραχωρησιούχοι των οδικών αξόνων.

Σε σύγκρουση για τις ετήσιες αυξήσεις στις τιμές των διοδίων οδηγούνται το υπουργείο Υποδομών και οι παραχωρησιούχοι των οδικών αξόνων, λόγω της μεγάλης αύξησης 12% που θα έπρεπε να δοθεί εφέτος, λόγω της τιμαριθμικής αναπροσαρμογής.

Από την πλευρά τους οι παραχωρησιούχοι προειδοποιούν ότι δεν μπορούν να ανατραπούν μονομερώς οι υπογεγραμμένες συμβάσεις και ότι ενδέχεται να τεθεί ζήτημα καταγγελίας των δανειακών τους συμβάσεων, ενώ ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής ξεκαθαρίζει ότι αυξήσεις δεν πρόκειται να επιτραπούν.

Βάσει των συμβάσεων παραχώρησης των οδικών αξόνων, οι παραχωρησιούχοι (Νέα Οδός, Κεντρική Οδός, Ολυμπία Οδός, Μορέας, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Γέφυρα Α.Ε.) αναπροσαρμόζουν ετησίως τις τιμές των διοδίων με βάση τον δείκτη τιμών καταναλωτή (Σεπτεμβρίου) της χρονιάς που πέρασε. Συνήθως οι αυξήσεις αυτές είναι μικρές, μάλιστα κάποιες χρονιές (λ.χ. το 2020) υπήρξε και μείωση, πάντα βάσει του ίδιου τρόπου υπολογισμού.

Εφέτος όμως η κατάσταση είναι διαφορετική. Σύμφωνα με τον εφετινό δείκτη τιμών καταναλωτή του Σεπτεμβρίου, η αύξηση από το 2023 θα έπρεπε να είναι 12%. Οι έξι παραχωρησιούχοι υπέβαλαν εδώ και δύο μήνες τις προτεινόμενες τιμές στην αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου Υποδομών για να προχωρήσουν σε αναπροσαρμογή των τιμών, καθώς δεν απαιτείται άλλη έγκριση από το Δημόσιο. Όμως, το υπουργείο τους ζήτησε να μην το κάνουν.

Να σημειωθεί ότι η Αττική Οδός έχει αποφασίσει να μην προχωράει σε τιμαριθμικές αυξήσεις, ενώ στην Εγνατία Οδό το ύψος των διοδίων είναι καθορισμένο από το υπουργείο Υποδομών και σταθερό.

Η εντολή μη αύξησης των διοδίων έχει δοθεί από το Μαξίμου και γι’ αυτό το υπουργείο Υποδομών είναι αμετακίνητο. Μάλιστα την προηγούμενη εβδομάδα υπήρξε συνάντηση στελεχών των έξι παραχωρησιούχων με τον υφυπουργό Γιώργο Καραγιάννη.

Από την πλευρά τους οι παραχωρησιούχοι υποστηρίζουν κατ’ αρχάς ότι η ετήσια αναπροσαρμογή των διοδίων είναι στοιχείο των συμβάσεων παραχώρησης και προφανώς αυτό δεν μπορεί να μεταβληθεί μονομερώς (δηλαδή μόνο με τη θέληση του υπουργείου). Επομένως είναι νομικά κατοχυρωμένοι. Περαιτέρω, οι παραχωρησιούχοι υποστηρίζουν ότι αν δεν γίνει η ετήσια αναπροσαρμογή, οι δανείστριες τράπεζες έχουν δικαίωμα να καταγγείλουν τις δανειακές συμβάσεις, προκαλώντας «ξαφνικό θάνατο» στις κοινοπραξίες.

Διόδια: Καραμανλής – «Δεν θα αυξηθούν»

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, αναφέρθηκε στη λελογισμένη μείωση των διοδίων στην Αττική Οδό, η οποία θα εφαρμοστεί από το 2024

Για τα έργα του Μετρό και τα έργα που θα δώσουν «ανάσα» στην Αττική ως προς το κυκλοφοριακό, τα διόδια, αλλά και την εκδήλωση έναρξης λειτουργίας του Ιδρύματος «Αντώνης Σαμαράς», μίλησε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, στην εκπομπή «Πρωινή Ζώνη», του τηλεοπτικού σταθμού Action24.

Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στη λελογισμένη μείωση των διοδίων στην Αττική Οδό, η οποία θα εφαρμοστεί από το 2024. Επισήμανε ότι – καθώς πρόκειται για περιφερειακό δρόμο – δεν μπορεί να υπάρξει αναλογική χρέωση. Ξεκαθάρισε επίσης ότι δεν θα γίνουν αυξήσεις διοδίων στις εθνικές οδούς.

«Επειδή διαβάζω διάφορα περί αυξήσεων που έρχονται με τον πληθωρισμό, η κυβέρνηση δεν θα επιτρέψει να γίνει αύξηση διοδίων», τόνισε ο κ. Καραμανλής.

«Όπως έχει γίνει παραδείγματος χάρη στην Πελοπόννησο, έτσι και στις υπόλοιπες παραχωρήσεις, θα πάμε σε μία διαδικασία όπου σιγά-σιγά θα δείτε να μπαίνουν χιλιομετρικές χρεώσεις. Αυτό είναι το δίκαιο. Αυτό συμβαίνει και στις άλλες χώρες της Ευρώπης», πρόσθεσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, προαναγγέλλοντας ανακοινώσεις για το διαγωνισμό για τα ηλεκτρονικά διόδια.

Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε επίσης στα λεγόμενα έργα Αττικής, τα οποία θα συμβάλλουν στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση του λεκανοπεδίου, και συγκεκριμένα στην επέκταση της Λεωφόρου Κύμης και την υπογειοποίηση της Ηλιουπόλεως, η οποία θα διασφαλίσει την πρόσβαση από και προς το Ελληνικό.

«Δεν ανακοινώνουμε τίποτα χωρίς χρονοδιάγραμμα και χρηματοδότηση», υπογράμμισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

Αναφέρθηκε επίσης στα έργα της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας. «Βλέπετε παντού εργοτάξια. Όπου πάτε στην Αθήνα, βλέπετε εργοτάξια» επισήμανε ο κ. Καραμανλής.

Σημείωσε ότι αν και στα Εξάρχεια υπήρξε μία αναστάτωση, η υπόθεση πήγε στο ΣτΕ και έχει λήξει. «Και εγώ προσωπικά επειδή μένω στο κέντρο της Αθήνας, σέβομαι απόλυτα τους πολίτες, που τους δημιουργεί αναστάτωση ένα εργοτάξιο», επισήμανε ο yπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αναφερόμενος στην προσπάθεια τα εργοτάξια του Μετρό να είναι όσο πιο πράσινα και φιλικά προς την καθημερινότητα της πόλης.

Ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι η κυβέρνηση δίνει κίνητρα ώστε να «πρασινίσει» ο στόλος των ταξί και των λεωφορείων. «Σε λίγους μήνες θα δείτε “πράσινα” λεωφορεία στους δρόμους», υπογράμμισε, σημειώνοντας ότι πρέπει και οι Δήμοι να χωροθετήσουν ταχύτατα χώρους φόρτισης ηλεκτρονικών ΙΧ, αλλά και να δοθούν κίνητρα, όπως δωρεάν στάθμευση.

Ερωτηθείς για τη χθεσινή εκδήλωση έναρξης λειτουργίας του Ιδρύματος «Αντώνης Σαμαράς», ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι «ήταν όλοι παρόντες. Τόσο από τη ΝΔ, όσο και εκτός των στενών κομματικών ορίων της, γεγονός που δείχνει την ενότητα της παράταξης, ενώ στην ομιλία του έκανε μία αναδρομή στην προσωπική του πολιτική πορεία».

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επεσήμανε ότι, και με την ομιλία του, ο Αντώνης Σαμαράς απέδειξε αφενός ότι προτάσσει το Εθνικό συμφέρον πάνω από το προσωπικό, αφετέρου ότι ενισχύει την ενότητα της παράταξης. Ο κ. Καραμανλής, παράλληλα, τόνισε ότι η Νέα Δημοκρατία έχει μία σαφή πολιτική ταυτότητα και μία γνωστή ιστορική πορεία, υπενθυμίζοντας ότι έχουν γίνει κατά περιόδους «ανοίγματα», με βασικό το άνοιγμα στο κέντρο που έκανε ο ίδιος ο Κωνσταντίνος Καραμανλής.

Κληθείς να σχολιάσει τις αναφορές του πρώην πρωθυπουργού για τις παρακολουθήσεις, ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι ο κ. Σαμαράς, όπως και ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης, έθεσε τη σοβαρότητα του ζητήματος για τη Δημοκρατία. Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισήμανε άλλωστε ότι σήμερα ψηφίζεται στη Βουλή το νομοσχέδιο για τα θεσμικά μέτρα θωράκισης από υποκλοπές, τονίζοντας ότι σε όλη την Ευρώπη υπάρχει θέμα με τα κακόβουλα λογισμικά.

Διόδια: «Μειώνουμε τα διόδια στην Αττική Οδό»

Για τη μείωση των διοδίων στην Αττική Οδό καθώς και την αναλογική χρέωση διοδίων που σχεδιάζεται, μίλησε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, Γιώργος Καραγιάννης, ενώ ανέλυσε το πρόγραμμα έργων που βρίσκεται σε εξέλιξη σε όλη τη χώρα.

«Η κυβέρνηση αποφάσισε ότι η Αττικής Οδός είναι ένας σημαντικός αυτοκινητόδρομος και θα πρέπει να μειωθεί το διόδιο. Η απόφαση αυτή εντάσσεται στην προσπάθεια που γίνεται για την αντιμετώπιση του κόστους διαβίωσης» τόνισε ο κ. Καραγιάννης μιλώντας στο Open. Όπως εξήγησε ο υφυπουργός Υποδομών, «μόλις τελειώσει η τρέχουσα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, τον Οκτώβριο του 2024, τα διόδια θα μειωθούν στα 2,50 ευρώ ανά διέλευση».

Σχετικά με τα διόδια στους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους, ο κ. Καραγιάννης ανέφερε ότι «όπου μας δίνεται η δυνατότητα κάνουμε μείωση, όπου μπορούμε τα συγκρατούμε, είμαστε σε διαρκή επαφή – διαπραγμάτευση με τους παραχωρησιούχους». Προανήγγειλε, μάλιστα, ότι «το επόμενο διάστημα θα υπάρξουν ανακοινώσεις σχετικά με το σχέδιο για αναλογική χρέωση στους αυτοκινητοδρόμους της χώρας».

Αναφορικά με τις αποζημιώσεις στους πολίτες που είχαν εγκλωβιστεί στην Αττική Οδό εξαιτίας του χιονιού, ο κ. Καραγιάννης έκανε γνωστό ότι «περίπου 3.500 πολίτες έχουν λάβει την αποζημίωση των 2.000 ευρώ και εκκρεμούν λόγω δικαιολογητικών περίπου 500 αιτήσεις, ενώ στη Δικαιοσύνη έχουν προσφύγει 60 πολίτες».

Διόδια: Ο συνολικός σχεδιασμός για την Αττική

Στη συνέχεια, ο υφυπουργός Υποδομών μίλησε για τα έργα της Αττικής που έχουν στόχο να προσφέρουν λύσεις στο κυκλοφοριακό πρόβλημα που ταλαιπωρεί το Λεκανοπέδιο. Σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη «έχουν ήδη αναπτυχθεί τα εργοτάξια στους 15 σταθμούς της νέας Γραμμής 4 του Μετρό» και υπογράμμισε τη σημαντική συμβολή που θα έχει στις μετακινήσεις. «Με τη Γραμμή 4 του Μετρό θα εξυπηρετούμε τον βαρύ αστικό ιστό και θα πυκνώσουμε τους σταθμούς Μετρό στην Αθήνα, κάτι που έχει ανάγκη η πόλη» σημείωσε ο υφυπουργός Υποδομών.

Επέμεινε στην αξία των Μέσων Σταθερής Τροχιάς, φέρνοντας ως παράδειγμα το Μετρό στον Πειραιά που «άλλαξε το κυκλοφοριακό», όπως χαρακτηριστικά είπε ο κ. Καραγιάννης, υπογραμμίζοντας ότι «από 1 έως 20 Νοεμβρίου πάνω από 450.000 πολίτες έχουν χρησιμοποιήσει τους νέους σταθμούς». Όπως επισήμανε ο υφυπουργός Υποδομών, «το επόμενο διάστημα θα δημοπρατήσουμε την επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς Ίλιον με τρεις σταθμούς, ένα σημαντικό έργο περίπου 500 εκατ. ευρώ που έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης τα 5 χρόνια».

Διόδια: «Το ζητούμενο με την Πατρών-Πύργου δεν ήταν πότε θα γίνει αλλά αν θα γίνει»

Ακολούθως, ο υφυπουργός Υποδομών αναφέρθηκε στους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους που προχωρούν στην υπόλοιπη χώρα. Στον απόηχο της επίσκεψης με τον πρωθυπουργό σε εργοτάξιο της Πατρών – Πύργου, ο κ. Καραγιάννης σχολίασε ότι «το ζητούμενο με τον νέο αυτοκινητόδρομο δεν ήταν πότε θα γίνει αλλά αν θα γίνει και σήμερα έχουμε εργοτάξια και βρισκόμαστε τρεις μήνες νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα…Πιστεύω, μάλιστα, ότι θα φτάσουμε να είμαστε και έξι μήνες νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα που προβλέπεται στη σύμβαση και συνεπώς να παραδώσουμε σε λειτουργία το έργο αρκετά νωρίτερα» εκτίμησε ο κ. Καραγιάννης.

Σύμφωνα με τον Υφυπουργό Υποδομών «παράλληλα “τρέχει” η υλοποίηση του ΒΟΑΚ στην Κρήτη και του Ε65 στην Κεντρική Ελλάδα».

Σε ό,τι αφορά τη Θεσσαλονίκη, ο κ. Καραγιάννης έκανε ιδιαίτερη μνεία στο Flyover «που θα διπλασιάσει τον όγκο των οχημάτων που θα εξυπηρετούνται και μαζί με το Μετρό που θα παραδοθεί στο τέλος του 2023 η πόλη θα έχει την εικόνα που της αξίζει».

Κλείνοντας ο κ. Καραγιάννης επισήμανε ότι «όχι μόνο προχωράμε με συνέπεια στην υλοποίηση του προγράμματός μας αλλά είμαστε και από τις κυβερνήσεις που παραδίδουν τα έργα νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα».