ΕΦΚΑ: Αντίστροφη μέτρηση για 72 και 120 δόσεις – Τι πρέπει να γνωρίζετε

ΕΦΚΑ: Παράλληλα θα «τρέξει» η επανένταξη στις ρυθμίσεις των 120 δόσεων και των 36-72 δόσεων της πανδημίας

Έως την Παρασκευή 7 Απριλίου, αναμένεται να ξεκινήσει η υποβολή αιτήσεων για την αναβίωση των 72 έως 120 δόσεων προς τον e-ΕΦΚΑ.

Πιο αναλυτικά, αντίστροφη μέτρηση για να ανοίξει η ηλεκτρονική πλατφόρμα για τη νέα ρύθμιση των 36-72 δόσεων, στην οποία χιλιάδες οφειλέτες θα μπορέσουν να εντάξουν τα χρέη που δημιούργησαν σε εφορία, ασφαλιστικά ταμεία και Δήμους από τον Νοέμβριο του 2021 έως και την 1η Φεβρουαρίου του 2023. Παράλληλα θα «τρέξει» η επανένταξη στις ρυθμίσεις των 120 δόσεων και των 36-72 δόσεων της πανδημίας, για περίπου 200.000 οφειλέτες που τις απώλεσαν το προηγούμενο χρονικό διάστημα.

ΕΦΚΑ: Ποιους αφορά η νέα ρύθμιση

Η νέα ρύθμιση των 36-72 δόσεων αφορά όσους την 1η Νοεμβρίου 2021 δεν είχαν ληξιπρόθεσμες ή αρρύθμιστες οφειλές, ενώ  παράλληλα κατέβαλαν όλες τις δόσεις των ρυθμίσεων των 72 ή 120 δόσεων, εφόσον είχαν τέτοιες ρυθμίσεις.

Η ελάχιστη μηνιαία δόση είναι 30 ευρώ και συνοδεύεται από ευεργετήματα  όπως είναι  η αποδέσμευση των τραπεζικών λογαριασμών. Για τους οφειλέτες που δημιούργησαν ληξιπρόθεσμες οφειλές από την 1η Νοεμβρίου 2021 έως και την 1η Φεβρουαρίου 2023 και τις έχουν ήδη εντάξει στην πάγια ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων, δίνεται η δυνατότητα  να τις υπαγάγουν και αυτές στη νέα ρύθμιση των 72 δόσεων, ενώ αν την 1η Νοεμβρίου 2021 υφίστανται ρυθμισμένες οφειλές στην πάγια ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων η οποία μεταγενέστερα χάθηκε και ταυτόχρονα βεβαιώθηκαν νέες οφειλές, μετά την 1η Νοεμβρίου 2021, τότε οι νέες αυτές οφειλές μπορούν να ενταχθούν στη νέα ρύθμιση των 36 ή 72 δόσεων.

Αναφορικά με την αναβίωση των παλαιών ρυθμίσεων, αυτή πραγματοποιείται έως την 31η Ιουλίου 2023 με την καταβολή δύο δόσεων , της τρέχουσας και μίας επιπλέον, που αποσβένει παλαιές υποχρεώσεις, με σειρά παλαιότητας. Η αναβίωση των ρυθμίσεων περνάει από την υποχρεωτική, εντός μηνός από την επικύρωση της αναβιώσεως, ένταξη των αρρύθμιστων οφειλών στην πάγια ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων. Αξίζει να σημειωθεί πως εντός μηνός από την υπαγωγή των νέων οφειλών στη ρύθμιση των 36 ή 72 δόσεων, τις οφειλές της απολεσθείσας ρυθμίσεως ο οφειλέτης υποχρεούται να τις εντάξει εκ νέου στην πάγια ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων.

ΕΦΚΑ: Το επιτόκιο

Για τη ρύθμιση των 120 δόσεων το επιτόκιο ανέρχεται στο 3%, ενώ για τις δόσεις που αφορούν τα χρέη που δημιουργήθηκαν την περίοδο της πανδημίας για όσους εξοφλήσουν την οφειλή σε 36 δόσεις δεν υπάρχει τόκος, ενώ για περισσότερες δόσεις το επιτόκιο διαμορφώνεται στο 2,5%.

Για την πάγια ρύθμιση το επιτόκιο ανέρχεται στο 4,37% για όσους εξοφλήσουν την οφειλή σε 12 δόσεις και σε 5,87% για 24 δόσεις. Σημειώνεται ότι για μέχρι 12 μηνιαίες δόσεις ο τόκος υπολογίζεται µε βάση το τελευταίο δημοσιευμένο μέσο ετήσιο επιτόκιο δανείων σε ευρώ, που δημοσιεύεται από την Τράπεζα της Ελλάδος, πλέον 0,25% και προσαυξάνεται αναλόγως του αριθμού των δόσεων της ρύθμισης. Για περισσότερες από 12 μηνιαίες δόσεις, το επιπλέον είναι 1,5%.

ΕΦΚΑ: Αποδέσμευση τραπεζικού λογαριασμού

Τέλος, σημειώνεται πως με την ένταξη στη ρύθμιση ο οφειλέτης θα λαμβάνει αποδεικτικό φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας, ενώ αναστέλλονται τα αναγκαστικά μέτρα, οι κατασχέσεις περιουσιακών στοιχείων και οι ποινικές διώξεις και θα αποδεσμεύεται ο τραπεζικός του λογαριασμός.

ΕΦΚΑ: Νέες δυνατότητες & αναβαθμισμένες ψηφιακές υπηρεσίες για συνταξιούχους

Γνωρίζατε ότι οι αιτήσεις συνταξιοδότησης στον e-ΕΦΚΑ υποβάλλονται πλέον μόνο ηλεκτρονικά και ότι μπορείτε να παρακολουθείτε την πορεία της αίτησής σας από το σπίτι σας, χωρίς να χρειάζεται επίσκεψη σε φυσικό υποκατάστημα; Γνωρίζατε επίσης ότι μπορείτε να επικοινωνείτε απευθείας με τον υπάλληλο που χειρίζεται τον συνταξιοδοτικό σας φάκελο μέσα από το Ψηφιακό Δωμάτιο Επικοινωνίας ή να κάνετε βιντεοκλήση με υπάλληλο του e-ΕΦΚΑ μέσω της υπηρεσίας myEFKAlive;

Το 1555, ο Ενιαίος Αριθμός Εξυπηρέτησης Πολιτών του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, σας ενημερώνει για τις νέες δυνατότητες που αναβαθμίζουν ριζικά την ποιότητα της εξυπηρέτησης των ασφαλισμένων και των συνταξιούχων από τον ΕΦΚΑ.

Μέχρι πρότινος, η υποβολή αίτησης συνταξιοδότησης, αλλά και η διεκπεραίωση συναλλαγών που αφορούν τους συνταξιούχους, σήμαιναν χρονοβόρες επισκέψεις σε φυσικά καταστήματα, ταλαιπωρία και εκνευρισμό, εξαιτίας της αδυναμίας επικοινωνίας με τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Σήμερα, με περισσότερες από 18 ηλεκτρονικές υπηρεσίες για συνταξιούχους και με τη λειτουργία του 1555, του Ενιαίου Αριθμού Εξυπηρέτησης Πολιτών του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, τα προβλήματα αυτά αντιμετωπίζονται οριστικά.

1. Πώς μπορώ να υποβάλω ηλεκτρονικά αίτηση συνταξιοδότησης;

Πλέον μπορείτε να υποβάλετε την αίτησή σας ηλεκτρονικά, από το σπίτι ή την εργασία σας, χωρίς να απαιτείται καμία μετακίνηση και αναμονή σε ουρές. Συγκεκριμένα, μέσω της Ηλεκτρονικής Υπηρεσίας Υποβολής Αίτησης Συνταξιοδότησης και με χρήση των προσωπικών σας κωδικών TAXISNET, μπορείτε να υποβάλετε ηλεκτρονικά αιτήσεις για απονομή κύριας και επικουρικής σύνταξης γήρατος, αναπηρίας, ή χηρείας.

Η ηλεκτρονική αίτηση έχει σχεδιαστεί ώστε να είναι προσιτή και εύχρηστη για όλους τους ασφαλισμένους, ενώ στην ιστοσελίδα περιλαμβάνονται και οδηγίες χρήσης, που περιγράφουν αναλυτικά όλες τις κινήσεις, σε όλα τα πεδία της αίτησης. Με την ηλεκτρονική υποβολή της αίτησης, ο χρόνος έκδοσης μιας σύνταξης μειώνεται δραστικά και ελαχιστοποιούνται οι πιθανότητες απώλειας δικαιολογητικών και πληροφοριών που είναι απαραίτητες για την ολοκλήρωση της διαδικασίας απονομής.

2. Τι γίνεται μετά την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησης;

Με την ολοκλήρωση της διαδικασία ηλεκτρονικής αίτησης, ενημερώνεστε στο e-mail σας για την οριστική υποβολή του αιτήματός σας και λαμβάνετε τον ηλεκτρονικό αριθμό και την ημερομηνία πρωτοκόλλου. Στη συνέχεια, μπορείτε να ενημερώνεστε ηλεκτρονικά για την πορεία της αίτησής σας, επιλέγοντας την υπηρεσία Παρακολούθηση Πορείας Αίτησης Συνταξιοδότησης και χρησιμοποιώντας τους κωδικούς σας.

Εφόσον η απόφαση συνταξιοδότησης εκδοθεί, θα λάβετε σχετική ενημέρωση μέσω e-mail. Με τον τρόπο αυτό η διαδικασία γίνεται ευκολότερη για τον πολίτη, ενώ μειώνεται και η πιθανότητα λαθών, γεγονός που βοηθά ώστε να επιταχυνθεί η διαχείριση της αίτησης και η έκδοση της σχετικής απόφασης.

3. Τι είναι το Ψηφιακό Δωμάτιο Επικοινωνίας;

Το Ψηφιακό Δωμάτιο Επικοινωνίας είναι μία σύγχρονη εφαρμογή, που αφορά κάθε ασφαλισμένο, ο οποίος έχει υποβάλει το συνταξιοδοτικό του αίτημα. Μέσω της εφαρμογής αυτής:

Μπορείτε να επικοινωνήσετε με τον αρμόδιο υπάλληλο του ΕΦΚΑ, να ενημερωθείτε για την πορεία του αιτήματός σας και να καταθέσετε ηλεκτρονικά τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την απονομή σύνταξής σας

Ο υπάλληλος του ΕΦΚΑ μπορεί να επικοινωνήσει μαζί σας και να ζητήσει σε ηλεκτρονική μορφή δικαιολογητικά που τυχόν εκκρεμούν, για να συνεχίσει τη διαδικασία απονομής.

Πρόκειται για μια καινοτόμο ψηφιακή υπηρεσία που κατήργησε στη πράξη το έλλειμμα επικοινωνίας που υπήρχε για χρόνια μεταξύ του εν αναμονή συνταξιούχου και του υπαλλήλου που έχει αναλάβει την συνταξιοδοτική του υπόθεση.

4. Πόσο πρέπει να περιμένω μέχρι να εκδοθεί η σύνταξή μου;

Σήμερα, ο μέσος χρόνος έκδοσης των νέων συντάξεων είναι 60 ημέρες, ενώ το 2019 υπολογιζόταν σε 18 μήνες.

Έχει, παράλληλα, εκκαθαριστεί το σύνολο των εκκρεμών συντάξεων που είχαν συσσωρευθεί τα προηγούμενα χρόνια. Υπενθυμίζεται πως το καλοκαίρι του 2019 οι εκκρεμείς συνταξιοδοτικές και ασφαλιστικές υποθέσεις ξεπερνούσαν το 1 εκατομμύριο, ενώ οι οφειλές της Πολιτείας σε καθυστερούμενες συντάξεις άγγιζαν το μισό δισεκατομμύριο ευρώ.

Πλέον ο e-ΕΦΚΑ διαθέτει ένα νέο ολοκληρωμένο μηχανισμό απονομής κύριων συντάξεων, που του επιτρέπει να εκδίδει πάνω 1.250 συντάξεις την ημέρα εξαλείφοντας το σύνολο σχεδόν των εκκρεμών συντάξεων του παρελθόντος. Η προσπάθεια συνεχίζεται, με στόχο την εκκαθάριση και των ληξιπρόθεσμων επικουρικών και εφάπαξ.

5. Είμαι ήδη συνταξιούχος. Ποιες υπηρεσίες μου παρέχονται ψηφιακά από τον ΕΦΚΑ;

Η εξυπηρέτηση των συνταξιούχων αναβαθμίζεται, επιπλέον, μέσα από μια σειρά ηλεκτρονικών υπηρεσιών που παρέχει ο ΕΦΚΑ, όπως είναι η Ηλεκτρονική Αίτηση Προκαταβολής Κύριας Σύνταξης, η δυνατότητα εκτύπωσης μηνιαίου και ετήσιου ενημερωτικού σημειώματος, η Ηλεκτρονική Υπηρεσία Πληρωμής Εξόδων Κηδείας, η χορήγηση ασφαλιστικής ικανότητας έμμεσου μέλους κ.ά., με τη σχετική λίστα να εμπλουτίζεται συνεχώς. Στην ιστοσελίδα του ΕΦΚΑ https://www.efka.gov.gr/el, μπορείτε να δείτε όλες τις διαθέσιμες υπηρεσίες.

6. Τι είναι το myEFKAlive;

Με την υπηρεσία myEFKAlive – η οποία καλύπτει το σύνολο της επικράτειας εκτός της Περιφέρειας Αττικής – μπορείτε να εξυπηρετείστε από τον ΕΦΚΑ μέσω βιντεοκλήσης, χωρίς να απαιτείται μετακίνηση σε φυσικά υποκαταστήματα.

Μπορείτε να μπείτε στην υπηρεσία με την χρήση των προσωπικών σας κωδικών Taxisnet και να κλείσετε το ραντεβού σας, σε ημέρα και ώρα που σας εξυπηρετεί. Την ημέρα του ραντεβού, συνδέεστε μέσω βιντεοκλήσης με έναν υπάλληλο του ΕΦΚΑ, προκειμένου να υποβάλετε αιτήσεις για ενημερωτικά σημειώματα, πιστοποιητικά κ.λπ. ή για να ενημερωθείτε για το συνταξιοδοτικό σας αίτημα.