ΕΦΚΑ: Τι αλλάζει στις συντάξεις και τα ένσημα

ΕΦΚΑ: Η πρώτη ψηφιακή υποδομή-πυλώνας θα φέρει καινοτομία σε ό,τι έχει να κάνει με συντάξεις και ένσημα

Ολοκληρώνεται ο ψηφιακός μετασχηματισμός του e-ΕΦΚΑ με νέα «όπλα» στη φαρέτρα, που θα βάλουν τέλος στην ταλαιπωρία των ασφαλισμένων. Ένσημα και σύνταξη «καταφτάνουν» στο κινητό, καταργώντας έτσι κάθε είδους επίσκεψη στις τοπικές διευθύνσεις του Φορέα, με εξαίρεση μόνο κάποιες εξειδικευμένες υπηρεσίες.

Σύμφωνα με τον e-ΕΦΚΑ, η πρώτη ψηφιακή υποδομή-πυλώνας που θα φέρει καινοτομία, με συντάξεις και ένσημα στο κινητό, το νέο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (ΟΠΣ), που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, θα αποτελέσει το κανάλι διαλειτουργικότητας με τα πληροφοριακά συστήματα άλλων φορέων, τις υφιστάμενες εφαρμογές και τα μητρώα της δημόσιας διοίκησης. Στον σχεδιασμό του περιλαμβάνεται η δυνατότητα να παρέχει στον ασφαλισμένο πληροφόρηση σχετικά με το ύψος της σύνταξης που έχει δομήσει, έπειτα από κάποια έτη ασφαλιστικού βίου, όπως η πρώτη 15ετία ασφάλισης. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο κάθε ασφαλισμένος θα γνωρίζει ανά πάσα στιγμή το ποσό των χρημάτων που θα λάβει εκείνη τη δεδομένη στιγμή του εργασιακού βίου του, βάσει ηλικίας, αποδοχών και ενσήμων, καθώς με το νέο ΟΠΣ ενοποιούνται όλες οι παρεχόμενες υπηρεσίες και λειτουργίες προς τα 6,5 εκατομμύρια ασφαλισμένων του.

Σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη αυτή θα διαδραματίσει η αναβάθμιση του συστήματος «ΑΤΛΑΣ», που θα συμβάλει στην ψηφιακή αποτύπωση του ασφαλιστικού βίου όλων των ασφαλισμένων. Τη στιγμή αυτή, μηχανογραφικά κάποιος μπορεί να δει τα ασφαλιστικά του στοιχεία από το 2002 και μετά, ενώ, πριν από αυτή την ημερομηνία, τα ένσημα βρίσκονται διάσπαρτα στους τέως Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, που με τη συνένωσή τους έχτισαν το οικοδόμημα του ΕΦΚΑ. Η αναβάθμιση του συστήματος θα αποτελέσει το πολύτιμο εργαλείο που θα ενώσει σε ένα Μητρώο τα ένσημά του από ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΝΑΤ, ΟΓΑ, Δημόσιο ή όποιο άλλο ταμείο και θα μπορεί σε πραγματικό χρόνο να βλέπει που, πότε και για πόσο χρονικό διάστημα ασφαλίστηκε, μπαίνοντας σε εφαρμογή και εισάγοντας μόνον τον ΑΜΚΑ του.

Όπως αναφέρει ο φορέας, η «ψηφιοποίηση της ασφαλιστικής ιστορίας του e-ΕΦΚΑ» θα μεταμορφώσει όλο το χαρτώο αρχείο όλων των ταμείων που εντάχθηκαν «βίαια» το 2016 κάτω από την «ομπρέλα» του ΕΦΚΑ, προστατεύοντας κατά κύριο λόγο όλη αυτήν την πολύτιμη πληροφορία και κάνοντας πιο εύκολη την πρόσβαση στην ενημέρωση από τα συστήματα του e-ΕΦΚΑ, καθώς και την παροχή υπηρεσιών υποστήριξης του συστήματος απονομής σύνταξης στους δικαιούχους του e-ΕΦΚΑ.

Από τη στιγμή όπου ο εισηγητής θα έχει κάθε πληροφορία στην οθόνη του (ψηφιοποιημένο ασφαλιστικό βίο), η έκδοση της κύριας ή επικουρικής σύνταξης θα είναι ζήτημα ελάχιστου χρόνου.

Ακόμα και σε τομείς συντάξεων που εμφανίζονταν μεγάλες καθυστερήσεις, όπως στο Δημόσιο, οι πληροφορίες από τον φορέα λένε ότι η ηλεκτρονική εφαρμογή e-ΔΑΥΚ έχει ανεβάσει ρυθμούς στους χρόνους έκδοσης των συνταξιοδοτικών πράξεων και εκτιμούν ότι κάθε εκκρεμότητα αναμένεται να μηδενιστεί, καθώς προχωρά η ηλεκτρονική διαδικασία, μέσω της οποίας καταχωρούνται οι μισθοί των υπαλλήλων, βάσει των οποίων υπολογίζονται η κύρια σύνταξη, η επικουρική, το εφάπαξ και το μέρισμα.

Από τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες για συνταξιούχους, https://www.efka.gov.gr/el/elektronikes-yperesies/elektronikes-yperesies-gia-syntaxioychoys μέχρι τη σύνταξη και τα ένσημα στο κινητό είναι ένα τεράστιο ψηφιακό άλμα και συνάμα μία τεράστια πρόκληση για τον e-ΕΦΚΑ, που διαχειρίζεται υποθέσεις 2,5 εκατομμυρίων συνταξιούχων και εκατομμυρίων ασφαλισμένων πολιτών. Σε κάθε περίπτωση, για να επιτευχθεί η πλήρης ψηφιοποίηση χρειάζεται χρόνος. Ήδη, όπως επισημαίνει ο φορέας, γίνεται πολύ σοβαρή δουλειά με βήμα γοργό, ωστόσο, απαιτούνται σύνθετες, πολύπλοκες και απαιτητικές διεργασίες σε πληροφοριακό επίπεδο. Σύμφωνα με τον e-ΕΦΚΑ, οι εξελίξεις θα είναι θετικές τα επόμενα χρόνια.

ΕΦΚΑ: Έρχονται αυξήσεις σε μισθούς, συντάξεις και επιδόματα

Η αύξηση των μισθών στο Δημόσιο, των συντάξεων και των οικογενειακών επιδομάτων, θα περιέχονται στον νέο προϋπολογισμό για το 2024. Αυτό διαφαίνεται από την εγκύκλιο του υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας Θάνου Πετραλιά προς τα υπουργεία και τους αρμόδιους φορείς για την κατάρτιση του νέου κρατικού προϋπολογισμού, καθώς σε αυτή προβλέπεται αύξηση των δαπανών του Δημοσίου κατά 4 δισ. ευρώ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τις οδηγίες του κ. Πετραλιά, το 2024 το πλαφόν του κονδυλίου για τη Γενική Κυβέρνηση αναπροσαρμόζεται στα 72,7 δισ. ευρώ από 68,7 δισ. ευρώ που είναι το ανώτατο όριο εφέτος. Παράλληλα, το ανώτατο όριο των δαπανών του τακτικού προϋπολογισμού θα ανέλθει στα 68,78 δισ. ευρώ, ποσό στο οποίο προστίθενται δαπάνες για τόκους 6,9 δισ. ευρώ για την κάλυψη των δανειακών υποχρεώσεων του 2024, από 5,1 δισ. ευρώ εφέτος.

Τα κονδύλια για τα επενδυτικά έργα που θα χρηματοδοτηθούν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) θα ανέλθουν σε 8 δισ. ευρώ, ενώ 4,34 δισ. ευρώ θα δοθούν επιπλέον μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης. Αυξημένο κατά 900 εκατ. ευρώ- στα 22,6 δισ. ευρώ το 2024 από 21,7 δισ. ευρώ εφέτος- είναι το κονδύλι του υπουργείου Εργασίας για τις κοινωνικές μεταβιβάσεις. Αυτό περιλαμβάνει μισθούς, συντάξεις επιδόματα και επιδοτήσεις, ενώ αυξάνεται και η οροφή των πόρων σε Υγεία και Παιδεία κατά 400 εκατ. ευρώ (5,096 δισ. ευρώ) και 180 εκατ. ευρώ (5,935 δισ. ευρώ), αντίστοιχα.

Όπως αναφέρεται στην εγκύκλιο, «δεν περιλαμβάνονται δαπάνες υψηλής αβεβαιότητας, οι οποίες συναρτώνται από διεθνείς εξελίξεις και θα αντιμετωπιστούν μέσω της χρήσης των αποθεματικών του κρατικού προϋπολογισμού». Επίσης υπάρχει ιδιαίτερη επισήμανση στο δύσκολο οικονομικά περιβάλλον που έχει διαμορφώσει η εξελισσόμενη ενεργειακή κρίση, και τονίζεται ότι η ενίσχυση των επισκοπήσεων στις δαπάνες είναι αυξημένης σημασίας, με το επίκεντρο να βρίσκεται στην οριζόντια δράση εξοικονομήσεων στον τομέα της ενέργειας. Παράλληλα, σημειώνεται ότι «συνεχίζεται εντατικά η στόχευση δημιουργίας δημοσιονομικού χώρου και μέσα από δράσεις ενίσχυσης των εσόδων ή αξιοποίησης της περιουσίας των φορέων». Οι φορείς θα πρέπει να καταθέσουν τις προτάσεις για τον νέο προϋπολογισμό έως την 1η Σεπτεμβρίου, χωρίς να παραβιάζονται οι οροφές που τίθενται στις δαπάνες.

Εν τω μεταξύ, στο τραπέζι των συζητήσεων βρίσκονται και τα σενάρια για νέα μέτρα στήριξης με επίκεντρο τις ευπαθείς ομάδες, σενάρια που αξιολογούνται με βάση τις προβλέψεις για μεγαλύτερο πρωτογενές πλεόνασμα το 2023. Ο στόχος για το τρέχον έτος είναι 1,1% του ΑΕΠ και αρμόδιες πηγές αφήνουν ανοικτό ενδεχόμενο ακόμη και για πλεόνασμα ύψους 1,4% του ΑΕΠ. Εάν συμβεί αυτό, «απελευθερώνεται» δημοσιονομικός χώρος για παροχές ύψους 400 εκατ. ευρώ, με την αύξηση των κονδυλίων για το επίδομα θέρμανσης και ένα νέο σχήμα επιδοτήσεων για τους λογαριασμούς στο ηλεκτρικό ρεύμα, να βρίσκονται στην «πρώτη γραμμή». Ωστόσο, όπως επισημαίνουν αρμόδια στελέχη, τα μέτρα θα είναι οπωσδήποτε στοχευμένα και με μικρό κόστος. Διότι, το επόμενο έτος το κύριο βάρος θα δοθεί στην εξυγίανση των δημοσίων οικονομικών και την ενίσχυση των φορολογικών εσόδων μέσω της μεγαλύτερης ανάπτυξης.

Σημειώνεται ότι, έως ότου αποσαφηνιστεί το τοπίο στην Ευρώπη με το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας, η Ελλάδα κινείται με βάση το Πρόγραμμα Σταθερότητας 2023- 2026. Σε αυτό προβλέπεται για το επόμενο έτος πρωτογενές πλεόνασμα 2,1% του ΑΕΠ, ενώ η άνοδος του ΑΕΠ θα είναι 3% από 2,3% που εκτιμάται εφέτος. Παράλληλα, το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης θα υποχωρήσει το 2024 στο 150,8% του ΑΕΠ, ενώ θα έχει καθοδική πορεία και ο πληθωρισμός, ο οποίος αναμένεται να επιβραδυνθεί στο 2,4% από 4% εφέτος.