Εορταστικό Καλάθι νοικοκυριού και Καλάθι Άι Βασίλη: Η λίστα με τα προϊόντα

Εορταστικό Καλάθι νοικοκυριού και Καλάθι Άι Βασίλη: Στις 14 του Δεκέμβρη θα μπει σε εφαρμογή το καλάθι του νοικοκυριού αλλά και το καλάθι του Αη Βασίλη.

Το καλάθι του Άι Βασίλη θα περιλαμβάνει παιχνίδια, ενώ εκείνο του νοικοκυριού θα έχει να κάνει με τρόφιμα όπως γαλοπούλα, μοσχάρι, τσουρέκι, βασιλόπιτα και σοκολάτα ενώ στο καλάθι του Άι Βασίλη παιχνίδια.

Και τα δύο ξεκινούν από 14 Δεκεμβρίου ενώ το πρώτο θα ισχύει έως 4 Ιανουαρίου 2023 και το δεύτερο έως τις 11 Ιανουαρίου.

Εορταστικό Καλάθι νοικοκυριού και Καλάθι Άι Βασίλη: Εκτός μελομακάρονα και κουραμπιέδες

Το εορταστικό καλάθι του νοικοκυριού δεν θα περιλαμβάνει μελομακάρονα και κουραμπιέδες.

Τα γλυκά των Χριστουγέννων έμειναν εκτός εορταστικού καλαθιού με απόφαση του Άδωνη Γεωργιάδη.

Όπως είπε, πήρε ο ίδιος την απόφαση αυτή για να μη δημιουργηθεί αθέμιτος ανταγωνισμός με τους φούρνους και τα ζαχαροπλαστεία, που παραδοσιακά τις γιορτές πωλούν τα γλυκά των Χριστουγέννων.

«Είχε γίνει μεγάλη συζήτηση για το να θα περιλάβουμε κουραμπιέδες και μελομακάρονα. Με δική μου απόφαση δεν θα τα συμπεριλάβουμε για να μην έχουμε αθέμιτο ανταγωνισμό με ζαχαροπλαστεία και φούρνους» δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης.

Εορταστικό Καλάθι νοικοκυριού και Καλάθι Άι Βασίλη: Τα παιχνίδια στο Καλάθι του Άι Βασίλη

Ο Άδωνις Γεωργιάδης ανακοίνωσε επισης ότι «επειδή δεν θέλουμε να δώσουμε σήμα ότι όλα πρέπει να δίνονται από τα σούπερ μάρκετ αποφασίσαμε με τον σύνδεσμο ελληνικών παιχνιδιών και φτιάξαμε το καλάθι του Άγιου Βασίλη».

Το καλάθι αυτό που θα περιλαμβάνει παιχνίδια θα ισχύσει από τις 14 Δεκεμβρίου και έως τις 11 Ιανουαρίου οπότε όλα τα καταστήματα παιχνδιών θα φτιάξουν το δικό τους καλάθι με 10 κατηγορίες:

  • επιτραπέζια παζλ,
  • παιχνίδια κούκλες και άλλα αξεσουάρ
  • βρεφικά παιχνίδια,
  • φιγούρες δράσης,
  • παιχνίδια κατασκευών με τουβλάκια,
  • αθλητικά παιχνίδια μπάλες κτλ.,
  • λούτρινα παιχνίδια,
  • μουσικά παιχνίδια,
  • τηλεκατευθυνόμενα,
  • ηλεκτρικά παιχνίδια

Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη «οι περισσότερες αλυσίδες μας έχουν πει ότι θα συμπεριλάβουν περισσότερα από ένα και θα είναι πλούσιο».

Όπως διευκρίνισε «θα υπάρχει ειδικό πεδίο στο e-katanalotis για να παρακολουθείτε και την εξέλιξη τιμών ανά αλυσίδα και ανά παιχνίδι» προσθέτοντας ότι «με το καλάθι αυτό τα παιχνίδια θα ελέγχονται ως προς το περιθώριου του κέρδους».

Εορταστικό Καλάθι νοικοκυριού και Καλάθι Άι Βασίλη: Πρόστιμα και αισχροκέρδεια

Σχετικά με την επιβολή προστίμων σε κάποιες αλυσίδες σούπερ μάρκετ που διαπιστώθηκε αισχροκέρδεια σε κάποια προϊόντα του καλαθιού ο υπουργός είπε ότι δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία ελέγχου καθώς αναμένονται οι εξηγήσεις των επιχειρηματιών και εφόσον επιβληθεί πρόστιμο, ο ίδιος θα ανακοινώσει σε ποια προϊόντα ήταν αδικαιολόγητα αυξημένες οι τιμές για να το γνωρίζει ο καταναλωτής.

Σε ό,τι αφορά στο καλάθι του νοικοκυριού ο υπουργός σημείωσε ότι, για 6η εβδομάδα λειτουργίας του, η μέση αξία καλαθιού είναι μειωμένη κατά 30% σε σχέση με την πρώτη εβδομάδα «και αν υπολογιστεί ότι ο πληθωρισμός ήταν στο 10% τότε η μείωση φτάνει στο 40%». Ο υπουργός σημείωσε ακόμη ότι πλέον, στα 2/3 των αλυσίδων το κόστος του καλαθιού κάτω από τα 100 ευρώ.

Χριστούγεννα: Συγκρατημένοι φέτος στις αγορές τους οι καταναλωτές

Ο υψηλός πληθωρισμός και η αβεβαιότητα που προκάλεσαν παγκοσμίως οι γεωπολιτικές αναταραχές ωθούν τους καταναλωτές σε πιο συντηρητικές επιλογές κατά τη εφετινή εορταστική περίοδο.

Έρευνες κάνουν λόγο για περιορισμό δαπανών σε δώρα, διασκέδαση και ταξίδια καθώς επίσης και αγορά φθηνότερων προϊόντων, αλλά και λιγότερων τροφίμων για εορταστικά γεύματα, ώστε να αποφύγουν τη σπατάλη αυτή την εορταστική περίοδο.

Στο πλαίσιο αυτό, ανάσα στους καταναλωτές φιλοδοξεί να δώσει το υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας το «Εορταστικό Καλάθι του Νοικοκυριού» στις 14 Δεκεμβρίου το οποίο θα είναι και διευρυμένο με νέα προϊόντα λόγω των αγορών για το Χριστουγεννιάτικο και το Πρωτοχρονιάτικο τραπέζι.

Στο «Εορταστικό Καλάθι του Νοικοκυριού» θα ενταχθούν επιπλέον είδη κρέατος, καθώς επίσης και χριστουγεννιάτικα εδέσματα (τσουρέκι, βασιλόπιτες κ.ά)

Παράλληλα, διερευνάται η δημιουργία ενός νέου καλαθιού παιχνιδιών, με περιορισμένη διάρκεια την περίοδο των εορτών, που θα περιλαμβάνει συγκεκριμένες ομάδες παιχνιδιών. Σε αυτό θα συμμετάσχουν αλυσίδες παιχνιδιών.

Προϋπόθεση για τη νέα πρωτοβουλία είναι να βρεθεί η κατάλληλη φόρμουλα από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, ώστε ν’ αποκλειστεί οποιοδήποτε ενδεχόμενο δημιουργίας στρεβλώσεων στην αγορά.

Εορταστικό Καλάθι νοικοκυριού και Καλάθι Άι Βασίλη: Προσεκτικές αγορές από τους καταναλωτές

Πιο προσεκτικοί στις αγορές τους θα είναι οι καταναλωτές τα εφετινά Χριστούγεννα, εξαιτίας του αυξημένου κόστους ζωής επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Θάνος Μαύρος, Εταίρος, Συμβουλευτικές Υπηρεσίες ΕΥ Ελλάδος και Επικεφαλής Τομέα Καταναλωτικών Προϊόντων και Λιανεμπορίου της EY στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Σύμφωνα με την τελευταία έκδοση της τακτικής παγκόσμιας έρευνας της ΕΥ, Future Consumer Index, το 89% δηλώνουν ότι σκοπεύουν να ξοδέψουν λιγότερα ή, πάντως, να μην αυξήσουν τις δαπάνες τους για τις οικογένειές τους αυτές τις γιορτές, ενώ το 37% των ερωτηθέντων θα αγοράσουν λιγότερα τρόφιμα για εορταστικά γεύματα, ώστε ν’ αποφύγουν τη σπατάλη αυτή την εορταστική περίοδο.

Αυτό, σύμφωνα με τον κ. Μαύρο, δεν προκαλεί έκπληξη στο σημερινό περιβάλλον υψηλού πληθωρισμού, όπου το 92% και το 87% των ερωτηθέντων αντίστοιχα ανησυχούν για την οικονομία της χώρας τους και για τα προσωπικά τους οικονομικά.

Ωστόσο, μαζί με την οικονομική αβεβαιότητα, οι καταναλωτές αναφέρουν και τις περιβαλλοντικές τους ανησυχίες ως λόγο μείωσης της καταναλωτικής δαπάνης αυτή τη γιορτινή περίοδο. Είναι χαρακτηριστικό ότι 41% των ερωτώμενων δηλώνουν ότι σκοπεύουν να αγοράσουν λιγότερα αγαθά για περιβαλλοντικούς λόγους.

Σύμφωνα με την έρευνα της ΕΥ, το ποσοστό των καταναλωτών που κατά τις αγορές τους τοποθετούν πρώτα τον πλανήτη είναι πλέον το ίδιο (25%) με όσων προτάσσουν την προσιτή τιμή. «Βλέπουμε πολλά σημάδια ότι μια σημαντική μερίδα καταναλωτών μετακινείται προς πιο βιώσιμες καταναλωτικές επιλογές» δηλώνει ο κ. Μαύρος και συμπληρώνει ότι «αυτό πρέπει να το λάβουν σοβαρά υπόψη οι επιχειρήσεις».

Την ίδια ώρα, έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) με δείγμα 1.000 καταναλωτές το διάστημα 9-11 Νοεμβρίου 2022 καταδεικνύει μια ξεκάθαρη τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων.

Όπως φαίνεται μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά. Συγκεκριμένα, το 80% του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α., το 66% δηλώνει ότι έχει μειώσει την κατανάλωση ρεύματος, το 62% του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.

Επίσης, το 55% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου, το 25% δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.

Το 20% έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του ενώ το 15% δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του.

Ποσοστό 10% των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα έχει αυξήσει τη χρήση πιστωτικών καρτών για να καλύψει τις αγορές του ενώ μόλις 9% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

Εορταστικό Καλάθι νοικοκυριού και Καλάθι Άι Βασίλη: Οι εορταστικές προτεραιότητες των καταναλωτών

Πώς θα συμπεριφερθούν την περίοδο των εορτών διερευνά και πρόσφατη μελέτη της NielsenIQ Consumer Insights «Unwrapping Europeans Holiday Outlook» στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από 800 καταναλωτές στην Ελλάδα. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η αναμενόμενη δαπάνη εφέτος τα Χριστούγεννα είναι ίση ή μεγαλύτερη από πέρυσι.

Το 45% των νοικοκυριών στην Ελλάδα δηλώνουν ότι ο προϋπολογισμός τους για τρόφιμα και ποτά στο σπίτι ή για κατανάλωση εκτός σπιτιού, τα δώρα και τα ταξίδια θα είναι ίσος σε σύγκριση με το 2021.

Το 40% θα ήθελε να ξοδέψει λιγότερα χρήματα σε αυτές τις κατηγορίες φέτος, ενώ σημειώνεται ότι το 15% των αγοραστών δηλώνουν ότι θα αυξήσουν τον προϋπολογισμό τους την ερχόμενη εορταστική περίοδο.

Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, οι καταναλωτές δηλώνουν έτοιμοι να εκμεταλλευτούν κάθε εκπτωτικό γεγονός, προκειμένου να κάνουν αγοράσουν εκ των προτέρων δώρα, ποτά αλλά και είδη διατροφής για τις εορτές.

Τυρί (81%), φρέσκο κρέας (74%) και χριστουγεννιάτικα γλυκά (64%) είναι οι τρεις ποιο συχνές κατηγορίες τροφίμων που οι καταναλωτές προγραμματίζουν να αγοράσουν τα Χριστούγεννα. Ενώ ανάμεσα στις κατηγορίες ποτών, οι μπύρες (61%) και το κρασί (60%) θα προστεθούν στο καλάθι.

Παρά το γεγονός ότι οι Έλληνες καταναλωτές ψάχνουν για προωθητικές ενέργειες, δεν θα διστάσουν να αγοράσουν πολυτελή προϊόντα κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων: 25% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι θα αγοράσουν πολυτελή προϊόντα στη κατηγορία του φρέσκου κρέατος, ενώ στη κατηγορία των ποτών, πολυτελείς μάρκες και είδη θα επιλεχθούν ανάμεσα στα κρασιά (20%) και τις σαμπάνιες (22%).

Ανάμεσα στα Χριστουγεννιάτικα δώρα, οι Έλληνες καταναλωτές θα επιλέξουν φέτος να δωρίσουν κατά κύριο λόγο ρούχα/παπούτσια (55%) και παιχνίδια (43%). Προϊόντα τεχνολογίας (28%), ομορφιάς (37%), καθώς και δώρα που θα χαρίσουν «Εμπειρία» (27%) στους αγαπημένους βρίσκονται ψηλά στη λίστα αγορών.

Ποσοστό 71% των καταναλωτών θα επισκεφθούν το διαδίκτυο για να πάρουν ιδέες και να εμπνευστούν για τα δώρα που προγραμματίζουν να κάνουν. Το ηλεκτρονικό κατάστημα (69%) για τα προϊόντα τεχνολογίας θα επιλεχθεί ως κανάλι αγοράς, σε μεγαλύτερο βαθμό από το φυσικό κατάστημα (52%).