Φοροδιαφυγή: Νέα όπλα στο τραπέζι – Τι αλλάζει για τους ελεύθερους επαγγελματίες

Συνεχίζει να βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα της κυβέρνησης η φοροδιαφυγή, καθώς ανακοινώνονται διαρκώς νέα μέτρα για την αντιμετώπισή της

Δυο νέα ψηφιακά όπλα επιστρατεύει στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής η ΑΑΔΕ σφίγγοντας ακόμη περισσότερο τον ελεγκτικό κλοιό γύρω από τους ελεύθερους επαγγελματίες και θέτοντας υπό στενή παρακολούθηση την διακίνηση των αγαθών στην αγορά. Πρόκειται για το ψηφιακό πελατολόγιο και το ψηφιακό δελτίο αποστολής.

Μετά τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS θα ενεργοποιηθεί πιλοτικά σε πρώτη φάση το ψηφιακό δελτίο αποστολής με στόχο την παρακολούθηση της διακίνησης αγαθών σε πραγματικό χρόνο. Με το νέο σύστημα, όταν διακινείται ένα αγαθό θα πρέπει να συνοδεύεται από το ψηφιακό δελτίο αποστολής ώστε να μπορεί η φορολογική διοίκηση να παρακολουθεί τι κινείται στη χώρα και αυτό να μη μπορεί να σκιστεί στη συνέχεια καθώς θα συνδέεται με το τιμολόγιο.

Σε πρώτη φάση οι επιχειρήσεις θα μπορούν να διαβάζουν ηλεκτρονικά στη φορολογική διοίκηση το δελτίο αποστολής με όλα τα δεδομένα που περιλαμβάνονται και στο χειρόγραφο δελτίο. Μελλοντικά όμως η εφαρμογή θα επεκταθεί ώστε η εφορία να γνωρίζει πότε θα φύγει ένα φορτίο, τα στοιχεία του οδηγού, το ωφέλιμο φορτίο και που βρίσκεται ανά πάσα στιγμή το φορτηγό.

Φοροδιαφυγή: Ψηφιακό πελατολόγιο

Το ψηφιακό βιβλίο θα κάνει πρεμιέρα εντός του έτους αρχής γενομένης από τις εταιρείες Catering και τις επιχειρήσεις διοργάνωσης εκδηλώσεων για να εφαρμοστεί στη συνέχεια για χιλιάδες επαγγελματίες. Αν και ακόμα δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις, στη λίστα είναι πιθανόν να ενταχθούν επαγγελματίες οι οποίοι στο παρελθόν τηρούσαν πρόσθετα βιβλία τα οποία καταργήθηκαν το 2013 όπως γιατροί, φυσικοθεραπευτές – αισθητικοί, γυμναστήρια, οίκοι ευγηρίας, πάρκινγκ , συνεργεία και επιχειρήσεις ενοικίασης οχημάτων, φροντιστήρια.

Μέσω του ψηφιακού πελατολογίου οι ελεγκτικές αρχές θα έχουν τη δυνατότητα να «ανιχνεύουν» τις εισπράξεις και να τις τεστάρουν με τις φορολογικές δηλώσεις για να εντοπίζουν περιπτώσεις φοροδιαφυγής. Οι επαγγελματίες θα είναι υποχρεωμένοι να τηρούν το ψηφιακό πελατολόγιο ώστε να είναι διαθέσιμο στον έλεγχο και να συγκρίνεται με τα δηλωθέντα εισοδήματα. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα λογιστικό πρόγραμμα που θα είναι ανοικτό κατά τη διάρκεια λειτουργίας της επαγγελματικής εγκατάστασης και θα είναι διασυνδεδεμένο με το Τaxis προκειμένου να μην μπορεί να παραβιαστεί και να αλλοιωθούν τα δεδομένα. Με αυτόν τον τρόπο θα καταχωρείται ο αριθμός των πελατών κάθε επαγγελματία και θα συγκρίνεται με τον αριθμό των αποδείξεων παροχής υπηρεσιών που θα εκδίδεται και θα περνάει στην πλατφόρμα του MyData. Εφόσον διαπιστώνεται ότι σε μια επαγγελματική εγκατάσταση δηλώνεται περιορισμένος αριθμός πελατών, τότε αυτό θα αποτελεί κριτήριο για την πραγματοποίηση επιτόπιου ελέγχου.

ΑΑΔΕ: Στα δικαστήρια καταλήγουν 4 στις 10 υποθέσεις φορολογικών διαφορών

Στα δικαστήρια καταλήγουν και λιμνάζουν χιλιάδες προσφυγές φορολογουμένων οι οποίες απορρίπτονται από τη Διεύθυνση Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών (ΔΕΔ). Σχεδόν επτά στους δέκα φορολογούμενους οι οποίοι ζητούν από τη ΔΕΔ την ακύρωση ή τη μείωση των προστίμων που τους έχουν επιβάλει οι φοροελεγκτικές αρχές φεύγουν με άδεια χέρια καθώς οι προσφυγές τους δεν γίνονται δεκτές.

Σύμφωνα με τη διαδικασία ο φορολογούμενος που παραλαμβάνει το «ραβασάκι» με το φόρο (Πράξη Διοικητικού Προσδιορισμού του Φόρου), έχει τη δυνατότητα να προσφύγει εντός 30 ημερών για να το αμφισβητήσει και κατόπιν εάν δεν δικαιωθεί από τη ΔΕΔ, μπορεί να προσφύγει στα διοικητικά δικαστήρια. Αν δεν προσφύγει στη ΔΕΔ, δεν μπορεί να προσφύγει στα φορολογικά δικαστήρια.

Τα στοιχεία της ΑΑΔΕ δείχνουν ότι το 2023 προσέφυγαν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών 6.481 φορολογούμενοι και επιχειρήσεις. Από τις υποθέσεις αυτές εξετάστηκαν οι 5.963 υποθέσεις και έγιναν δεκτές εν μέρει ή εν όλω οι 1.801 ή το 30,2%.

Απορρίφθηκαν άμεσα οι 3.856 προσφυγές ενώ 273 απορρίφθηκαν σιωπηρώς επειδή δεν εξετάστηκαν εντός της προθεσμίας των 120 ημερών. Για 33 προσφυγές οι φορολογούμενοι δήλωσαν στη συνέχεια παραίτηση και οι υποθέσεις μπήκαν στο αρχείο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, το 2023 ασκήθηκαν 3.131 προσφυγές στα δικαστήρια από τους φορολογούμενους που δεν δικαιώθηκαν από τη ΔΕΘ.

Πάντως οι φορολογούμενοι έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν απευθείας αίτηση και στην εξώδικη επιτροπή επίλυσης φορολογικών διαφορών. Σημειώνεται ότι η υποβολή της ενδικοφανούς προσφυγής γίνεται αποκλειστικά ηλεκτρονικά μέσω του διαδικτυακού τόπου της ΑΑΔΕ (www.aade.gr)με τη χρήση των προσωπικών κωδικών πρόσβασης του TAXISnet. Όταν ο υπόχρεος είναι νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, σε περίπτωση που η ενδικοφανής προσφυγή υποβάλλεται ψηφιακά από το νόμιμο εκπρόσωπό τους, τότε η υποβολή γίνεται με χρήση των προσωπικών κωδικών πρόσβασης του τελευταίου.

Από το 2013 που ξεκίνησε να λειτουργεί η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, έχουν εκδικαστεί 83.855 υποθέσεις εκ των οποίων απορρίφθηκαν οι 60.341. Από τους φορολογούμενους που δεν δικαιώθηκαν οι 33.875 υπέβαλαν προσφυγές στα φορολογικά δικαστήρια.

Σημειώνεται ότι η ενδικοφανής προσφυγή υποβάλλεται υποχρεωτικά ηλεκτρονικά και ασκείται εντός ανατρεπτικής προθεσμίας 30 ημερών που αρχίζει από τη συντέλεση της κοινοποίησης της πράξης ή τη συντέλεση της παράλειψης. Ειδικά για τους κατοίκους εξωτερικού η σχετική προθεσμία ορίζεται σε 60 ημέρες.

Η ενδικοφανής προσφυγή υποβάλλεται από τον υπόχρεο, καθώς και από όλα τα ευθυνόμενα φυσικά πρόσωπα για την καταβολή του φόρου εκ μέρους του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας.

Η απόφαση επί της ενδικοφανούς προσφυγής εκδίδεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας 120 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της υπόθεσης στην αρμόδια φορολογική αρχή. Αν δεν εκδοθεί απόφαση και δεν ενημερωθεί σχετικά ο υπόχρεος ή δεν επιδοθεί η απόφαση, τότε θεωρείται ότι η ενδικοφανής προσφυγή έχει απορριφθεί από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών και ο υπόχρεος έχει λάβει γνώση αυτής της απόρριψης κατά την εκπνοή της ανωτέρω προθεσμίας.