Η μεγάλη αλλαγή στα σούπερ μάρκετ – Τι αποφάσισαν οι καταναλωτές

Σούπερ μάρκετ: Οι Έλληνες καταναλωτές αναζητούν διαρκώς τρόπους ώστε να ανταπεξέλθουν οικονομικά μέσα στην κρίση.

Γιατί τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας «κερδίζουν» στα σούπερ μάρκετ.

Ολοένα και περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας περιλαμβάνουν μέρα με τη μέρα τα ψώνια των ελληνικών νοικοκυριών, εν μέσω αυξημένης αβεβαιότητας για το κύμα ανατιμήσεων που συνεχίζει να σκεπάζει «επιθετικά» την ελληνική αγορά.

Όσο ο καιρός περνάει και οι πληθωριστικές τάσεις εμμένουν, τόσο πιο συγκρατημένοι καθίστανται οι καταναλωτές, ακόμη κι αν πρόκειται για προμήθειες σε βασική είδη διατροφής. Μέσα σε αυτό το θολό τοπίο μεγάλος «νικητής» αναδεικνύεται το προϊόν ιδιωτικής ετικέτας το οποίο είναι παραδοσιακά φθηνότερο έναντι του αντίστοιχου επώνυμου προϊόντος και προσφέρει μια οικονομικότερη λύση για τον καταναλωτή.

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας βρίσκονται, άλλωστε, στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος μετά την εφαρμογή από τις αρχές Νοεμβρίου της πρωτοβουλίας του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για το «καλάθι» του νοικοκυριού, με στόχο τη μέγιστη δυνατή συγκράτηση των ανατιμήσεων σε μια σειρά από είδη πρώτης ανάγκης για τα ελληνικά νοικοκυριά. Αν παρατηρήσει κανείς τη διαμόρφωση των καλαθιών του νοικοκυριού των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ στην πλατφόρμα ekatanalotis, θα αντιληφθεί πολύ γρήγορα πού κυμαίνεται η αναλογία των επώνυμων προϊόντων και εκείνων ιδιωτικής ετικέτας μέσα σε αυτά. Το ποσοστό της ιδιωτικής ετικέτας μπορεί να ξεκινάει από 20% αλλά και να φτάνει έως και το 75% των προϊόντων που απαρτίζουν το «καλάθι» του νοικοκυριού σε ορισμένα σούπερ μάρκετ.

Σούπερ μάρκετ: «Κρίσιμη η ισορροπία επώνυμων και ιδιωτικής ετικέτας προϊόντων»

«Η στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα private label είναι μια πραγματικότητα», δήλωσε πριν από μερικά 24ωρα ο Γενικός Διευθυντής της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας Μασούτης, Θεόδωρος Γεροστεργιούδης, συμμετέχοντας στο 13ο συνέδριο του ΙΕΛΚΑ. Το μεγάλο ζητούμενο όμως για τον ίδιο είναι η ισορροπία των επώνυμων προϊόντων και των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας όταν θα καταλαγιάσει σταδιακά το κύμα των ανατιμήσεων.

«Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας δεν είναι υποδεέστερα σε ποιότητα» δήλωνε τον περασμένο μήνα ο νέος Brand President της αλυσίδας ΑΒ Βασιλόπουλος, Νίκος Λαβίδας, στην πρώτη του συνάντηση με τους εκπροσώπους του Τύπου μετά την ανάληψη των καθηκόντων του τον περασμένο Αύγουστο. Η δήλωσή του αυτή μόνο τυχαία δεν ήταν, καθώς επιχείρησε να αντιστρέψει την παγιωμένη αντίληψη των καταναλωτών για τα private label προϊόντα πως «εφόσον είναι πιο φτηνά, υπολείπονται και σε ποιότητα». Αρκετά μάλιστα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνθέτουν το καλάθι του νοικοκυριού της ΑΒ Βασιλόπουλος.

Μάλιστα προς αυτή την κατεύθυνση, όπως αποκάλυψε πρόσφατα η Σοφία Πρωτονοταρίου, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Truberries, εταιρείας που δραστηριοποιείται στον χώρο μελέτης στοιχείων έρευνας αγοράς, το τελευταίο διάστημα τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας χαρακτηρίζονται ως μάρκες αλυσίδας, προκειμένου να ενισχύεται το κύρος τους έναντι των επώνυμων προϊόντων.

Σούπερ μάρκετ: Στο 16,1% το μερίδιo των private label επί του συνολικού τζίρου

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI, στο δεκάμηνο Ιανουάριος-Οκτώβριος του 2022, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έχει ανέλθει στο 16,1%. Αξιοσημείωτο είναι δε το γεγονός ότι μέσα σε ένα χρόνο έχουν σημειώσει ανάπτυξη 13,9%.

Την ίδια στιγμή, όπως υπενθυμίζουν παράγοντες της αγοράς, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που πωλούνται στα ράφια των σούπερ μάρκετ διεκδικούν πλέον ένα μερίδιο που δεν απέχει πολύ από τα ιστορικά υψηλά του 19% που είχαν καταγραφεί το 2014, ήτοι στο απόγειο της δεκαετούς οικονομικής κρίσης.

Σούπερ μάρκετ: Στροφή στο private label κάνουν οι Αμερικανοί υπό το φόβο ύφεσης

«Τα συνεχή δημοσιεύματα για την πορεία του πληθωρισμού θέτουν τους καταναλωτές σε ένα περιβάλλον που προσομοιάζει εκείνο μιας ύφεσης, γεγονός που τους καθιστά ολοένα και πιο επιφυλακτικούς ως προς τα έξοδά τους».

Τα ανωτέρω επισημαίνει πρόσφατο report της IRI για τα μερίδια αγοράς των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην αμερικανική οικονομία. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζει η εν λόγω μελέτη, στις ΗΠΑ το μερίδιο τoυ private label αντιστοιχεί στο 17,5% του συνολικού τζίρου των προϊόντων, αν και αποδεικνύεται εξαιρετικά ανομοιογενές ανά ηλικιακή ομάδα καταναλωτών.

Είναι ενδεικτικό ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας τα αγοράζουν περισσότερο οι καταναλωτές μεγαλύτερης ηλικίας που αποτελούν μέλη μεγαλύτερων συνήθως οικογενειών. Οι καταναλωτές που εμπιστεύονται το private label είναι επίσης λάτρεις της αγοραστικής εμπειρίας, αφιερώνοντας αρκετό χρόνο κατά την πραγματοποίηση των αγορών τους.

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που ξεχωρίζουν στα είδη τροφίμων αφορούν κυρίως στα σνακς, ήτοι προϊόντα που παρέχουν μεγάλη ευκολία κατά την κατανάλωσή τους, ενώ το τελευταίο διάστημα ολοένα και μεγαλύτερα μερίδια αγοράς διεκδικούν τα private label απορρυπαντικά ρούχων.

Όπως άλλωστε επιβεβαιώνουν τα στοιχεία της μελέτης της IRI, οι οριστικές αποφάσεις για τις αγορές καταναλωτικών αγαθών συνήθως λαμβάνονται προτού ο καταναλωτής διαβεί το κατώφλι του σούπερ μάρκετ. Είναι ενδεικτικό ότι το 84% των Αμερικανών δηλώνουν ότι έχουν αποφασίσει ήδη τι θα αγοράσουν προτού φτάσουν στο κατάστημα, ενώ ένας στους δύο (54%) ακολουθεί πιστά τη λίστα με τα ψώνια που έχει συντάξει από πριν ώστε να αποφύγει κάθε αγοραστικό… πειρασμό.

Ωστόσο, σύμφωνα με τα στελέχη της IRI, οι καταναλωτές σπάνια μεταβάλλουν τις αγοραστικές τους συνήθειες. Τη δεδομένη στιγμή, το πράττουν λόγω των δύσκολων συνθηκών που επιβάλλει ο επίμονος πληθωρισμός. «Όσο το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών ενισχύεται, τόσο μειώνεται το ενδιαφέρον για αγορές προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας», σημειώνεται χαρακτηριστικά στη μελέτη.

Σούπερ μάρκετ: Εύκολοι τρόποι για να μειώσετε τον λογαριασμό

Η ακρίβεια που σαρώνει την αγορά έχει ανεβάσει τις τιμές σε πολλά προϊόντα και με το κόστος ζωής να έχει αυξηθεί, ειδικά σε χώρες που ήδη αντιμετώπισαν πρόβλημα -όπως η Ελλάδα- οι πολίτες ψάχνουν εύκολους τρόπους για να μειώσουν τον λογαριασμό στο σούπερ μάρκετ.

Το healthline.com λοιπόν, συγκέντρωσε τα 9+1 κόλπα που χρειάζεται να ξέρει κάποιος για να ψωνίσει φθηνότερα και να εξοικονομήσει χρήματα, σε μια συγκυρία που το κάθε ευρώ μετράει.

Ακολουθούν λοιπόν, οι τρόποι με τους οποίους η επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ, μπορεί να σταματήσει να αποτελεί «πονοκέφαλο»:

1.Οργανωμένη λίστα

Η πλειοψηφία των καταναλωτών συνήθως έχουν πάντα ένα πρόχειρο πλάνο στο μυαλό τους για τα πράγματα που θέλουν να αγοράσουν, ενώ πηγαίνουν οργανωμένοι με χαρτί στο χέρι, αν θέλουν να ψωνίσουν κάτι συγκεκριμένο.

Παρόλα αυτά, μια λίστα που θα περιγράφει λεπτομερώς και την παραμικρή αγορά μπορεί να γλιτώσει σημαντικό ποσοστό χρημάτων.

Χαρακτηριστικά, κάθε νοικοκυριό πετάει το 30% των τροφίμων που αγοράζει. Τι θα συμβεί όμως, αν πάρει μόνο όσα χρειάζεται; Η απάντηση κρύβεται στο πορτοφόλι…

2.Επιλεκτικές αγορές

Οι καταναλωτές συνήθως αγοράζουν αμέσως το προϊόν που αναζητούν, εκτός κι αν θέλουν μια συγκεκριμένη μάρκα. Μάλιστα, στη δεύτερη περίπτωση η αγορά δεν γίνεται λόγω κόστους, αλλά εξαιτίας της προτίμησης για την ποιότητα του προϊόντος.

Όμως, έρευνες έχουν δείξει ότι η προτίμηση σε προϊόντα χαμηλότερης ποιότητας -όχι όμως ανθεκτικότητας- μπορεί να βοηθήσει στην εξοικονόμηση χρημάτων.

Έτσι, την επόμενη φορά τα κατεψυγμένα προϊόντα ή οι κονσέρβες, μπορεί να αποτελούν την καλύτερη οικονομική λύση, αντί για κάτι φρέσκο.

3.Κουπόνια και προσφορές

Κάτι που αρκετοί θεωρούν δεδομένο είναι πως όλες οι προσφορές είναι το ίδιο ή ότι συμφέρουν, ενώ συνήθως αποφεύγουν τα κουπόνια, επειδή μπορεί να θυμίζουν άλλες σκοτεινές εποχές.

Παρόλα αυτά, το αμερικανό δημοσίευμα τονίζει ότι αυτοί οι δύο παράγοντες μπορεί να μειώσουν σημαντικά τα έξοδα στο σούπερ μάρκετ και μάλιστα να βοηθήσουν στην απόκτηση ποιοτικότερων προϊόντων.

4.Σύγκριση τιμών και περιεχομένου

Το πιο βασικό μέτρο για οικονομία που εφαρμόζει ο κάθε καταναλωτής, είναι να συγκρίνει τις τιμές στα ίδια προϊόντα.

Αυτό που δεν σκέφτεται η πλειοψηφία όμως, είναι να δει και τις ποσότητες που περιέχει το κάθε προϊόν.

Έτσι, μπορεί κάτι που είναι μεγάλο σε μέγεθος να φαίνεται πιο φθηνό και ότι θα προσφέρει μεγαλύτερη ποσότητα, στη συνέχεια όμως, μπορεί να αποδειχτεί ότι η μικρότερη συσκευασία άλλης εταιρείας να είναι πιο οικονομικά συμφέρουσα.

5.Αντικατάσταση προϊόντων

Όταν κάποιος δεν έχει χρήματα να αγοράσει κάτι, συνήθως διαμορφώνει τη λίστα του αφήνοντας εκτός το συγκεκριμένο προϊόν, κάτι που ενέχει κινδύνους, αν είναι βασικό για τη διατροφή, όπως το κρέας και τα πουλερικά.

Έτσι, προτείνεται να αντικατασταθούν αυτά τα προϊόντα, με άλλα που δίνουν αντίστοιχα τα ίδια θρεπτικά στοιχεία, όπως παραδείγματος χάριν τα φασόλια και οι φακές.

Μάλιστα, αν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα, μπορεί να γίνει «υποβάθμιση» του ίδιου του προϊόντος, όπως να αγοράσει κάποιος μπούτι κοτόπουλο, αντί για στήθος.

6.Η σημασία στις ημερομηνίες λήξης

Το δημοσίευμα τονίζει ότι η ημερομηνία λήξης δεν σημαίνει το πότε χαλάει το προϊόν, αλλά το μέχρι πότε θα έχει ποιότητα που θα ανταποκρίνεται στο 100% (εξαίρεση οι παιδικές τροφές για λόγους ασφαλείας).

Μπορεί λοιπόν, κάποιος είτε να τρώει πρώτα τα τρόφιμα που λίγουν πιο γρήγορα ή να τα κρατήσει για λίγο περισσότερο στο ψυγείο του.

7.Προϊόντα που «συνδυάζονται»

Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίσει κάποιος, είναι να επιστρέψει σπίτι και να μην έχει να φάει κάτι, ενώ υπάρχουν τρόφιμα στο σπίτι του.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι έχουν αγοραστεί μεγάλες ποσότητες από τρόφιμα που δεν μπορούν να συνδυαστούν μεταξύ τους, αλλά και ούτε να καταναλωθούν μεμονωμένα με ευκολία.

Το καλύτερο σε αυτή την περίπτωση είναι να μειωθούν οι αγορές σε τρόφιμα που χαλάνε γρήγορα και να αυξηθούν σε όσα διατηρούνται περισσότερο και ιδιαίτερα σε αυτά που μπορεί να συνδυαστούν με κάτι άλλο.

8.Όχι σε μεμονωμένες αγορές

Μια παγίδα στην οποία πέφτουν οι περισσότεροι είναι να αποφεύγουν τις συσκευασίες σε μερικά προϊόντα, καθώς θεωρούν ότι η αγορά θα είναι υπερβολική.

Παρόλα αυτά, να τα προϊόντα μπορούν να συντηρηθούν είναι ο καλύτερος τρόπος για να γλιτώσει κάποιος χρήματα.

9.Αγορές από πολλά καταστήματα

Ένας τρόπος για να μειωθεί το κόστος στις αγορές, είναι να επισκεφθεί κάποιος πολλά και διαφορετικά σούπερ μάρκετ, όχι μόνο για να συγκρίνει τις τιμές, αλλά και να αγοράσει μεμονωμένα.

Έτσι, μπορεί πχ κάποιος να πάρει κοτόπουλο από το μαγαζί της γειτονιάς του και να πάει σε μια άλλη για να αγοράσει τις πατάτες.

Βέβαια, αυτό δεν είναι εφικτό πάντα, αφού ενδέχεται να υπάρχει δυσκολία στη μετακίνηση, ή έλλειψη καταστημάτων.

10.Όχι στα delivery

Το fast food αποτελεί την πιο ασφαλή επιλογή όταν κάποιος δεν θέλει να μαγειρέψει και μερικές φορές φαίνεται ελκυστική από οικονομική άποψη.

Όμως η έννοια του junk food είναι να πεινάσει ξανά το άτομο, ώστε να παραγγείλει πάλι. Οπότε δεν αποτελεί τον καλύτερο τρόπο εξοικονόμησης χρημάτων, αλλά λύση ανάγκης -και κυρίως αν δεν υπάρχει κάτι φαγώσιμο εκείνη τη στιγμή-.