Κατώτατος μισθός: Πότε θα ισχύσουν οι νέες ρυθμίσεις – Πού «κλειδώνει» η αύξηση

Κατώτατος μισθός: Η νέα ημερομηνία συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου τοποθετείται στις επόμενες ημέρες έως την Παρασκευή

Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την διαδικασία προσδιορισμού του νέου κατώτατου μισθού. Η ανακοίνωση της απόφασης θα γίνει από τον Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστή Χατζηδάκη εντός της εβδομάδας και το αργότερο έως την Παρασκευή 10 Μαρτίου, ημερομηνία έως την οποία ορίζεται – από το νόμο – ότι θα πρέπει να αποφασισθεί η νέα αύξηση.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Newsbeast, η αύξηση κλειδώνει γύρω στο 8% – δηλαδή ο νέος μισθός διαμορφωθεί στα 770 ευρώ. Σήμερα, ο κατώτατος μισθός ανέρχεται σε 713 ευρώ, μεικτά.

Η αύξηση του κατώτατου μισθού από 1η Απριλίου αφορά 1 στους 4 μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα, δηλαδή περίπου 700.000 εργαζομένους που απασχολούνται με πλήρη ή μερική απασχόληση.

Η σχετική συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, είχε αρχικώς ορισθεί για την Παρασκευή 3 Μαρτίου αλλά λόγω της τραγωδίας στα Τέμπη και της κήρυξης του εθνικού πένθους, η νέα ημερομηνία συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου τοποθετείται στις επόμενες ημέρες έως την Παρασκευή, οπότε εκπνέει η νομοθετημένη προθεσμία.

Κατώτατος μισθός: Τα επιδόματα που θα συμπαρασύρει

Η αύξηση του κατώτατου μισθού θα συμπαρασύρει και το επίδομα ανεργίας, αλλά και σειρά επιδομάτων που καταβάλει η ΔΥΠΑ. Σήμερα το ημερήσιο επίδομα είναι στα 17,51 ευρώ το ημερήσιο και 438 ευρώ το μηνιαίο επίδομα. Έτσι εφόσον ο κατώτατος μισθός αυξηθεί κατά 7,75% από 1η Απριλίου 2023 το επίδομα ανεργίας θα φτάσει στα 472 ευρώ.

Το ύψος του επιδόματος ανεργίας ορίζεται σε ποσοστό 55% του ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη, ανεξαρτήτως από το αν ο άνεργος αμειβόταν με μηνιαίο μισθό ή ημερομίσθιο (προσαυξανόμενο κατά 10% για κάθε προστατευόμενο μέλος). Αντίθετα, το ειδικό επίδομα μακροχρόνιας ανεργίας το οποίο ανέρχεται σε 200 ευρώ τον μήνα δεν πρόκειται να αυξηθεί, καθώς πρόκειται για σταθερό ποσό.

Το «ξεκλείδωμα» των τριετιών

Παράλληλα, οι εργαζόμενοι ευελπιστούν σε επιπλέον προσαύξηση του μηνιαίου εισοδήματος τους, μέσω του «ξεπαγώματος» των τριετιών, οι οποίες είχαν ανασταλεί από το 2012 στο πλαίσιο εφαρμογής των μνημονίων. Αξίζει να σημειωθεί πως για να ενεργοποιηθούν ξανά οι τριετίες θα πρέπει η ανεργία να πέσει κάτω από το φράγμα του 10%. Από την εφαρμογή των τριετιών, οι μισθοί θα προσαυξάνονται κατά 10% κάθε τρία χρόνια. Πρόκειται για αυξήσεις ξεχωριστές, που δεν συνδέονται με τις ετήσιες αυξήσεις που ανακοινώνει η εκάστοτε κυβέρνηση.

Μείωση εισφορών

Όποια κι αν είναι η τελική απόφαση της κυβέρνησης, αναμένεται να συνδυαστεί με την ταυτόχρονη εξαγγελία μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών. Η περαιτέρω μείωση των εισφορών την οποία θα ανακοινώσει η κυβέρνηση υπολογίζεται γύρω στις 3 ποσοστιαίες μονάδες – σε βάθος τετραετίας.

Κατώτατος μισθός: Τι έχουν προτείνει οι φορείς 

Όπως προκύπτει από πληροφορίες, οι κοινωνικοί φορείς και τα ερευνητικά ιδρύματα συνηγορούν ότι, στην παρούσα φάση, είναι απαραίτητο να δοθεί αύξηση στον κατώτατο μισθό. Ωστόσο, το εύρος των προτάσεων για το ποσοστό της αύξησης κυμαίνεται από 3% έως και 15,8%.

Ταυτόχρονα, ορισμένοι κοινωνικοί εταίροι τάσσονται υπέρ της περαιτέρω μείωσης του μη μισθολογικού κόστους, ώστε να αυξηθεί το διαθέσιμο εισόδημα των εργαζομένων, χωρίς να αυξηθεί το κόστος εργασίας για τις επιχειρήσεις.

Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, οι προτάσεις των κοινωνικών εταίρων και των επιστημονικών φορέων για τον κατώτατο μισθό, που περιλαμβάνονται στο σχέδιο πορίσματος διαβούλευσης του ΚΕΠΕ, συνοψίζονται ως εξής:

«ΓΣΕΒΕΕ: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 8%. Επιπλέον, η ΓΣΕΒΕΕ ζητά να ληφθεί υπ’ όψιν η οικονομική κατάσταση μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων και να παρθούν μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων για τη συγκράτηση του αυξημένου κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων, τη στήριξη της ρευστότητάς τους και την αντιμετώπιση της υπερχρέωσης, παράλληλα με την αύξηση του κατώτατου μισθού.

Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία έρευνας του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων (ΙΜΕ) της ΓΣΕΒΕΕ, σύμφωνα με την οποία για 2 στα 3 νοικοκυριά (63%), με κύρια πηγή εισοδήματος τον μισθό και ετήσιο οικογενειακό εισόδημα έως 10.000 ευρώ, ο μισθός δεν επαρκεί για όλο τον μήνα (18 ημέρες), όταν το αντίστοιχο ποσοστό πέρυσι ήταν 50%, ενώ η έκθεση του ΙΜΕ της ΓΣΕΒΕΕ δείχνει βελτίωση της αγοράς εργασίας, άρα υπάρχουν περιθώρια αύξησης του κατώτατου μισθού, σύμφωνα με τη ΓΣΕΒΕΕ.

Κατώτατος μισθός: ΓΣΕΕ – Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 15,8% (στα 826 ευρώ)

Μεταξύ άλλων, η ΓΣΕΕ προτείνει:

  • Επαναφορά του καθορισμού του κατώτατου μισθού στον θεσμό της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, καθώς ο ρόλος και η λειτουργία της ως ελάχιστου γενικού ορίου προστασίας, με καθολική εφαρμογή σε όλους τους εργαζόμενους, στο πλαίσιο διαβούλευσης μεταξύ των κοινωνικών εταίρων, είναι κρίσιμης σημασίας για την αποδοχή του τελικού προσδιορισμού του ύψους του, την ενίσχυση της κοινωνικής και εργασιακής ειρήνης και, τελικά, τη συμμόρφωση των εργοδοτών, που θα επιτρέψει την αύξηση της αποτελεσματικότητας των θετικών του επιδράσεων στην οικονομία, την κοινωνία και τη δημοκρατία.
  • Αποκατάσταση των προστατευτικών ρυθμίσεων του ατομικού και του συλλογικού εργατικού δικαίου.
  • Επαναφορά τριετιών.
  • Αρση θεσμικών και νομοθετικών εμποδίων για την αύξηση της κάλυψης των εργαζομένων από συλλογικές συμβάσεις εργασίας (άνω του 80% των μισθωτών).
  • Ενίσχυση της Επιθεώρησης Εργασίας για αποτελεσματική αντιμετώπιση της εργοδοτικής παραβατικότητας.
  • Ρύθμιση και έλεγχος των ευέλικτων και των άτυπων μορφών εργασίας για την προστασία των κατώτατων ορίων αμοιβής και εργασίας.

ΕΣΕΕ: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 7%. Η ΕΣΕΕ ζητά, παράλληλα με την αύξηση του κατώτατου μισθού, επιδότηση των ασφαλιστικών εργοδοτικών εισφορών και κατάργηση επιβαρύνσεων, όπως εκείνων του τέλους επιτηδεύματος και της προκαταβολής φόρων, αλλά και την ενίσχυση του εισοδήματος των πλέον αδύναμων οικονομικά πολιτών.

Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, κρίσιμος αναμένεται να είναι ο ρυθμός απορρόφησης των ευρωπαϊκών πόρων (π.χ. ΕΣΠΑ 2021-2027), αλλά και η έκταση της υλοποίησης των επενδύσεων και των μεταρρυθμίσεων που προβλέπονται για το 2023 από το “Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας”.

ΣΒΕ: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 5,5%.

ΣΕΒ: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 5%-6%, εφόσον μειωθούν οι ασφαλιστικές εισφορές κατά 0,6% και, στη συνέχεια, ακόμη 3% την περίοδο 2024-2025 και εφόσον γίνουν πρόσθετες παρεμβάσεις, όπως είναι ο ορθολογικός υπολογισμός του κατώτατου μισθού, συνυπολογίζοντας κοινωνικούς, οικονομικούς, αλλά και αναπτυξιακούς παράγοντες, β) η μείωση του μη μισθολογικού κόστους της εργασίας (εισφορών), ώστε να προσεγγίσει τον μέσο όρο μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ, γ) η αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των εργαζομένων, μέσω της μείωσης της φορολογίας μισθωτής εργασίας, ώστε να αυξηθούν οι καθαρές αμοιβές, χωρίς υπέρμετρη επιβάρυνση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, δ) η ενίσχυση των εισοδημάτων μέσα από παραγωγικές επενδύσεις και η ανάπτυξη του ανθρώπινου κεφαλαίου και ε) η στήριξη των ευάλωτων νοικοκυριών για όσο παρατηρείται η πληθωριστική έξαρση στις τιμές τροφίμων, καυσίμων και ενέργειας.

Επίσης, ο ΣΕΒ προτείνει την αναθεώρηση της σημερινής διαδικασίας καθορισμού του κατώτατου μισθού, αλλά όχι επιστροφή στην παλιά διαδικασία.

ΣΕΤΕ: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 5,5%.

Τράπεζα της Ελλάδος: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού από 3% έως 5%.

ΙΟΒΕ: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού από 4% έως 6%. Επιπλέον, το ΙΟΒΕ προτείνει τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους, ενώ ζητά να μην αλλάξει ο μηχανισμός διαβούλευσης.

ΚΕΠΕ: Πρόταση για αύξηση του κατώτατου μισθού που να μην ξεπερνά τις αυξήσεις των συνταξιούχων (7,5%), ενώ, σύμφωνα με το ΚΕΠΕ, η ελάχιστη αύξηση του κατώτατου μισθού πρέπει να ανέρχεται στο 4,5%».