Νέα ανατροπή με τα POS – Τι ανακοινώθηκε

Ανατροπή με τα POS καθώς δόθηκε παράταση στην διασύνδεση λογισμικών ERP

Με σκοπό τη διευκόλυνση των επιχειρήσεων να ανταποκριθούν στις παρακάτω υποχρεώσεις απόσυρσης/αντικατάστασης ταμειακών και μηχανισμών και διασύνδεσης λογισμικών ERP με POS, με αποφάσεις του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή μετατίθενται ως εξής οι παρακάτω καταληκτικές ημερομηνίες:

Υποχρεωτική απόσυρση ΕΑΦΔΣΣ και απλών ΦΗΜ (Ειδικός φορολογικός μηχανισμός – Ειδική Ασφαλής Φορολογική Διάταξη Σήμανσης Στοιχείων -Φορολογική Ταμειακή Μηχανή)

• Οι ΕΑΦΔΣΣ όλων των επιχειρήσεων αποσύρονται υποχρεωτικά έως 31/7/2024. Δεν αποτελεί προϋπόθεση της αντικατάστασης και δεν δικαιολογεί τη μη αντικατάσταση στο πέρας της παραπάνω ημερομηνίας, η τυχόν εκκρεμότητα διασύνδεσης του νέου ταμειακού συστήματος που θα επιλεγεί με το/τα POS της επιχείρησης.

• Ομοίως, οι απλοί ΦΗΜ που χρησιμοποιούνται από επιχειρήσεις εστίασης με σερβίρισμα σε τραπεζοκαθίσματα αποσύρονται υποχρεωτικά έως 31/7/2024.

• Ειδικά οι επιχειρήσεις που έχουν διασυνδέσει τα POS τους με τα ταμειακά τους συστήματα σύμφωνα με την απόφαση Α. 1157/2023 παρ. 2.5 περ. δ’, υποχρεούνται να αποσύρουν τους ΕΑΦΔΣΣ που χρησιμοποιούν έως 31/10/2024.

• Ειδικά, οι επιχειρήσεις πρατηρίων καυσίμων παύουν τη χρήση των ΕΑΦΔΣΣ που διαθέτουν έως και την 31/12/2024 και έχουν υποχρέωση διασύνδεσης των Ταμειακών Συστημάτων, με τα οποία αντικαθιστούν τις ΕΑΦΔΣΣ, με POS από 1/1/2025.

Μηχανισμοί με τους οποίους επιτρέπεται να αντικατασταθούν οι ΕΑΦΔΣΣ ή οι απλοί ΦΗΜ για επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της εστίασης με σερβίρισμα σε τραπεζοκαθίσματα

• Από 1/8/2024, οι επιχειρήσεις εστίασης με σερβίρισμα σε τραπεζοκαθίσματα που σήμερα χρησιμοποιούν ΕΑΦΔΣΣ ή απλούς ΦΗΜ, έχουν υποχρέωση να επιλέξουν ένα από τα παρακάτω ταμειακά συστήματα:

ΦΗΜΑΣ Εστιατορίου ή
ΦΤΜ Εστιατορίου ή
ΑΔΗΜΕ Εστιατορίου ή
Πάροχο ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων

POS: Η απόφαση που θα εκδοθεί εντός της εβδομάδας

Με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, που θα εκδοθεί εντός της εβδομάδας, θα προβλεφθούν εξαιρέσεις από την υποχρέωση αντικατάστασης απλών ΦΗΜ για επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην εστίαση και βρίσκονται σε μη τουριστικές περιοχές με μικρό πληθυσμό ή όπου η δραστηριότητα εστίασης με σερβίρισμα σε τραπεζοκαθίσματα αποτελεί μόνο παρεπόμενη δραστηριότητά τους.

Διασύνδεση με POS των ταμειακών συστημάτων που συνεργάζονται με ERP σύμφωνα με την Α. 1155/2023.
Οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν ταμειακά συστήματα που συνεργάζονται με ERP έχουν υποχρέωση διασύνδεσης των συνεργαζόμενων με ERP ταμειακών συστημάτων με POS, σύμφωνα με την Α.1155/2023, έως την 30/9/2024.

ΑΑΔΕ: «Μεγάλος Αδερφός» σε όλη την αγορά – Πώς θα λειτουργεί

Έρχεται από την ΑΑΔΕ το ψηφιακό δελτίου αποστολής που θα εφαρμοστεί υποχρεωτικά σε όλη την αγορά το φθινόπωρο.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, τα δεδομένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών, διαβιβάζονται σε πραγματικό χρόνο πριν την έναρξη της διακίνησης στην πλατφόρμα myDATA και το «κύκλωμα» κλείνει με την παραλαβή των προϊόντων από την οντότητα η οποία έχει κάνει την παραγγελία. Τα ψηφιακά παραστατικά διακίνησης λαμβάνουν Μοναδικό Αριθμό Καταχώρησης για κάθε έγκυρη διαβίβαση στην πλατφόρμα myDATΑ, ενσωματώνουν QR Code ενώ ορίζεται πως η ημερομηνία διακίνησης δεν μπορεί να υπερβαίνει τις πέντε ημέρες από την ημερομηνία έκδοσης του παραστατικού διακίνησης. Με τον τρόπο αυτό, η ΑΑΔΕ θα είναι σε θέση να γνωρίζει κάθε αγαθό που διακινείται ανά πάσα χρονική στιγμή από την ώρα που θα φύγει από την αποθήκη του εμπόρου ή το χωράφι, κάνοντας την υπόθεση των ελέγχων «παιχνιδάκι» μέχρι το όποιο αγαθό να φτάσει στον τελικό του παραλήπτη, γνωρίζοντας μάλιστα και όλους τους πιθανούς ενδιάμεσους σταθμούς.

Η ΑΑΔΕ δίνει ήδη τη δυνατότητα έκδοσης ψηφιακών δελτίων αποστολής μέσω της εφαρμογής Timologio ενώ το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αναμένεται να νομοθετήσει το πλήρες χρονοδιάγραμμα καθολικής εφαρμογής σε όλη την αγορά με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και κυρώσεις μη συμμόρφωσης.

Πλήρης ακτινογραφία

Τα ψηφιακά δελτία αποστολής αφορούν τα πάντα και όλους: διακίνηση αγαθών χονδρικής και λιανικής, ημεδαπής, αλλοδαπής, πωλήσεων, πωλήσεων για λογαριασμό τρίτων, πιστωτικά τιμολόγια, ενδοκοινοτικές αποκτήσεις, αποκτήσεις τρίτων χωρών.

Στην πλατφόρμα myDATA τα ψηφιακά δελτία αποστολής θα πρέπει να δείχνουν επίσης τα πάντα:

  • ΑΦΜ εκδότη παραστατικού,
  • Ονοματεπώνυμο /επωνυμία εκδότη παραστατικού
  • Χώρα οντότητας εκδότη παραστατικού
  • ΑΦΜ λήπτη παραστατικού
  • Ονοματεπώνυμο/ επωνυμία λήπτη παραστατικού
  • Χώρα οντότητας λήπτη παραστατικού
  • Τύπο παραστατικού
  • Σειρά και αριθμό παραστατικού
  • Ημερομηνία έκδοσης παραστατικού οντότητας
  • Ημερομηνία έναρξης αποστολής
  • Ώρα έναρξης αποστολής
  • Διεύθυνση Εγκατάστασης Εκδότη και λήπτη
  • Εγκατάσταση Έναρξης Συναλλαγής/ τόπος φόρτωσης
  • Σκοπός διακίνησης ( πώληση, αγορά, πώληση για λογαριασμό τρίτων, δωρεάν διάθεση, δειγματισμός, έκθεση, εγγύηση, χρησιδανεισμός, αποθήκευση σε τρίτους, επιστροφή, ανακύκλωση, καταστροφή άχρηστου υλικού, ενδοδιακίνηση, μεταφορές, ταχυμεταφορές, διακίνηση άνευ μεταφορικού μέσου, λοιπές διακινήσεις)
  • Αριθμός μεταφορικού μέσου
  • Κωδικός είδους
  • Είδος
  • Μονάδα μέτρησης ποσότητας (τεμάχια, κιλά, λίτρα, μέτρα, τετραγωνικά μέτρα, κυβικά μέτρα)
  • Ποσότητα
  • Διεύθυνση Εγκατάστασης λήπτη
  • Εγκατάσταση ολοκλήρωσης συναλλαγής/ τόπος παράδοσης
  • Συσχετιζόμενα παραστατικά (διακίνησης- ακύρωσης)
  • Σειρά επισημάνσεων και ενδείξεων όπως αριθμός κυκλοφορίας λοιπών μεταφορικών μέσων, ημερομηνία και ώρα μεταφόρτωσης κ.α

Η επιχείρηση που αναγράφεται ως λήπτης του παραστατικού διακίνησης και παραλήπτης των αγαθών που διακινούνται, εφόσον έχει επιλεγεί εκ παραδρομής από τον εκδότη, μπορεί να απορρίψει τη συναλλαγή που αφορά στη συγκεκριμένη διαβίβαση πριν την ολοκλήρωσή της.