Πότε έρχεται το «Καλάθι του Πάσχα» – Σενάρια και για «Καλάθι του Νονού»

Αντίστροφα μετρά ο χρόνος προκειμένου να ανακοινωθεί το φετινό «Καλάθι του Πάσχα»

Σε λίγο καιρό αναμένεται να ανακοινωθεί το «Καλάθι του Πάσχα» από την κυβέρνηση και πρόκειται για μια λίστα με προϊόντα που θα διατεθούν σε χαμηλές τιμές την εορταστική περίοδο για να μην επιβαρυνθούν περισσότερο οι καταναλωτές λόγω της ακρίβειας.

Ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, μίλησε στο OPEN και τόνισε πως πιθανή ημερομηνία για τις επίσημες ανακοινώσεις θεωρείται η Τετάρτη 24 Απριλίου, αλλά αυτό θα επιβεβαιωθεί με υπουργική απόφαση. Μάλιστα, ενδέχεται να μην υπάρχει και καμία αλλαγή, αφού πέρυσι περιείχε αρνί, κατσίκι, τσουρέκια, αλλά και σοκολατένια αυγά.

«Καλάθι του Πάσχα»: Σενάρια και για «Καλάθι του Νονού»

Επίσης, ο υπουργός δεν απέκλεισε να υπάρξει και φέτος «Καλάθι του Νονού». Είπε όμως ότι «πρώτα θα μιλήσουμε με την αγορά», για να διαπιστωθεί η δυναμική ενός τέτοιου μέτρου.

Ερωτηθείς για την εφαρμογή των μέτρων κατά της ακρίβειας και τις παραπλανητικές εκπτώσεις σημείωσε πως, «οι δραστικές παρεμβάσεις μας στην αγορά και η συνέχιση των εντατικών ελέγχων αρχίζουν να έχουν αποτελέσματα προς όφελος όλων των νοικοκυριών».

Ακόμη προσέθεσε ότι η προσπάθεια επικεντρώνεται σε δύο άξονες:

-Στην προστασία του καταναλωτή από παραπλανητικές και αθέμιτες εμπορικές πρακτικές

-Στην επίλυση δομικών στρεβλώσεων σε όλη την αγορά με τέσσερα δραστικά μέτρα

Ακόμη σημείωσε ότι τις επόμενες ημέρες αναβαθμίζεται και η πλατφόρμα e-katanalotis, «ένα ισχυρό εργαλείο που ενδυναμώνει τον καταναλωτή ώστε να αγοράζει φθηνότερα τα προϊόντα που θέλει από τα καταστήματα κοντά στο σπίτι του» και προσέθεσε: «Στόχος είναι η βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας, ώστε να στηριχθούν ουσιαστικά όλοι οι πολίτες. Δεν εφησυχάζουμε και η μάχη που δίνουμε είναι καθημερινή και διαρκής».

Σουπερμάρκετ: Ο δείκτης εξέλιξης τιμών για τον Φεβρουάριο 2024

Ο δείκτης εξέλιξης τιμών συγκρατήθηκε στα σουπερμάρκετ τον Φεβρουάριο του 2024 με τις τιμές των προϊόντων να αυξάνονται κατά μέσο όρο 2,75% συγκριτικά με τον Φεβρουάριο του 2023.

Η εμφανής συγκράτηση του δείκτη εξέλιξης τιμών στα σουπερμάρκετ τον Φεβρουάριο 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι της τάξης του 2,75%, έναντι 3,00% τον Ιανουάριο 2024, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) για τις πληθωριστικές πιέσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων.

Σημειώνεται ότι στα γαλακτοκομικά, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία, όσο και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.

Όσον αφορά τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, καθ’ όλο το 2023 καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους παραγωγής, των ακραίων κλιματικών φαινομένων και των διεθνών τιμών πρώτων υλών.

Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:

  • Τυροκομικά: -3,70%
  • Γαλακτοκομικά: -3,39%
  • Χαρτικά, καλλυντικά & είδη προσωπικής υγιεινής: -1,22%
  • Είδη μίας χρήσης: -0,37%
  • Αυγά & βούτυρα: -0,10%

Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:

  • Τροφές και είδη για κατοικίδια: +11,20%
  • Νερά και αναψυκτικά: +11,20%
  • Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: +7,46%
  • Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +6,78%
  • Ξηροί καρποί και σνακ: +6,67%

Να σημειωθεί ότι η κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου», η οποία περιλαμβάνει και τα έλαια, καταγράφει αύξηση κατά 4,41%. Η συγκρατημένη αύξησή της οφείλεται στις μειώσεις στις τιμές των λοιπών ελαίων, αλλά και στα λοιπά προϊόντα που συμμετέχουν στην κατηγορία αυτή (ζυμαρικά, ρύζι κ.ά.).

Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η συγκρατημένη αύξηση τιμών στα σουπερμάρκετ:

  • Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
  • Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
  • Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
  • Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου.