Σοκ με πασίγνωστο e-shop – Τι συνέβη και έπεσε τεράστιο πρόστιμο

Βαριά ήταν η καμπάνα σε γνωστό e-shop από το υπουργείο Ανάπτυξης, ενώ διακόπηκε η λειτουργεία του site

Πρόστιμο συνολικού ύψους 120.000 ευρώ στην επιχείρηση e-shop «ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΡΗΦΑΝΗΣ ΚΑΙ ΣΙΑ Ο.Ε.» που διατηρεί το ηλεκτρονικό κατάστημα perishop.gr επέβαλε το υπουργείο Ανάπτυξης. Όπως ανακοινώθηκε, η λειτουργία του site διεκόπη αμέσως μετά από ενέργειες του υπουργείου Ανάπτυξης με σκοπό την προστασία των καταναλωτών.

Ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας δήλωσε: «Όποιος παρανομεί θα αντιμετωπίζει τις συνέπειες του νόμου. Αυτή είναι μία από τις πάγιες αρχές μας για την ορθή λειτουργία της αγοράς και την προστασία των καταναλωτών. Οι ελεγκτικές υπηρεσίες τού υπουργείου Ανάπτυξης παρακολουθούν με άγρυπνο μάτι την αγορά, τόσο τη συμβατική όσο και τη διαδικτυακή και επιβάλλουν όσα προβλέπει η ελληνική νομοθεσία. Οι έλεγχοι θα συνεχιστούν με αμείωτο ρυθμό».

Οι παραβάσεις του e-shop

Συγκεκριμένα, μετά από εκτεταμένο έλεγχο που διεξήγαγε η γενική διεύθυνση Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή της γενικής γραμματείας Εμπορίου του υπουργείου Ανάπτυξης, διαπιστώθηκαν σοβαρές παραβάσεις της καταναλωτικής νομοθεσίας και ειδικότερα:

• Η μη παράδοση των παραγγελιών προϊόντων στον συμφωνημένο χρόνο παράδοσης και η μη ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με τον οριστικό χρόνο εκτέλεσης της παραγγελίας μετά την παρέλευση της προθεσμίας.

• Η μη επιστροφή των χρημάτων που κατέβαλαν οι καταναλωτές για την αγορά των αγαθών τα οποία ουδέποτε παρέλαβαν μετά από καταγγελία της σύμβαση και την ακύρωση της παραγγελίας.

• Η παραπλάνηση των καταναλωτών σχετικά με τη διαθεσιμότητα των αγαθών ενώ στην πραγματικότητα η επιχείρηση δεν ήταν σε θέση να εκτελέσει τις παραγγελίες.

• Η δυσχερής έως αδύνατη επικοινωνία με την επιχείρηση.

Εκτός από το διοικητικό πρόστιμο που επεβλήθη στη συγκεκριμένη επιχείρηση, οι υπηρεσίες του υπουργείου προχώρησαν και στην προσωρινή απαγόρευση της πρόσβασης στον ιστότοπο της επιχείρησης μετά από σχετική εντολή προς την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων.

Η κίνηση αυτή αποσκοπεί στην άμεση διακοπή της πρόσβασης στον ιστότοπο της επιχείρησης ώστε να αποτραπεί πάραυτα η περαιτέρω βλάβη για τους καταναλωτές από το συγκεκριμένο ηλεκτρονικό κατάστημα.

Το καταναλωτικό κοινό καλείται, σε περίπτωση που εντοπίζει φαινόμενα αθέμιτων εμπορικών πρακτικών από ηλεκτρονικές επιχειρήσεις, να υποβάλει καταγγελία στην Γενική Διεύθυνση Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή (https://kataggelies.mindev.gov.gr/).

Έρχονται νέα πρόστιμα σε servicers από το υπουργείο Ανάπτυξης

Θέμα ημερών είναι η ανακοίνωση νέων προστίμων από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου σε εταιρείες διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων, ενώ στο στόχαστρο θα βρεθούν, σύμφωνα με πληροφορίες και εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών, τις οποίες χρησιμοποιούν servicers για τις επικοινωνίες με οφειλέτες. Παράλληλα, στις 31 Μαρτίου λήγει η προθεσμία που έχουν οι servicers για να προσαρμοσθούν στις νέες απαιτήσεις της νομοθεσίας για την ενημέρωση των οφειλετών.

Οι υποθέσεις των οποίων επιλήφθηκε η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή αφορούν την παραβίαση των κανόνων ενημέρωσης οφειλετών και τα πρόστιμα αναμένεται να είναι αρκετά υψηλά. Υπενθυμίζεται ότι η νομοθεσία για τους servicers (νόμος 3758/2009, όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με τον νόμο 5019/2023), προβλέπει:

Πρόστιμο από πέντε χιλιάδες (5.000) έως πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ. Αν εντός της τελευταίας πενταετίας, πριν από την έκδοση της απόφασης επιβολής προστίμου, έχουν εκδοθεί σε βάρος του παραβάτη περισσότερες από μια (1) αποφάσεις επιβολής προστίμου, για παραβάσεις του παρόντος το ανώτατο ύψος του προστίμου ορίζεται σε ένα εκατομμύριο (1.000.000) ευρώ.

Οι αθέμιτες και παραπλανητικές πρακτικές που απαγορεύονται στους servicers και μνημονεύονται στον νόμο είναι δώδεκα:

1. Η, κατά την επικοινωνία με τον οφειλέτη, εμφάνιση των υπαλλήλων τους υπό ιδιότητες που δεν διαθέτουν όπως υπαλλήλων των δανειστών, δικηγόρων ή δικαστικών επιμελητών.

2. Η άσκηση σωματικής βίας, ψυχολογικής πίεσης περί διακινδύνευσης του επαγγέλματος, των περιουσιακών στοιχείων ή της ζωής του οφειλέτη ή των οικείων του.

3. Η επίδειξη προσβλητικής συμπεριφοράς ή η χρήση προσβλητικών εκφράσεων εναντίον του οφειλέτη ή και των οικείων του.

4. Η δυσφήμιση ή η απειλή δυσφήμισης του οφειλέτη στο οικογενειακό ή εργασιακό περιβάλλον του.

5. Η εκμετάλλευση περιστάσεων αντικειμενικής αδυ-ναμίας του οφειλέτη.

6. Η απειλή λήψης μη νόμιμου μέτρου σε βάρος του.

7. Η παραπλανητική πληροφόρηση του οφειλέτη.

8. Οι κατ΄ οίκον ή στο χώρο εργασίας του οφειλέτη επισκέψεις, καθώς και οι επισκέψεις σε άλλους χώρους αυστηρώς προσωπικούς, όπως νοσοκομεία.

9. Η όχληση των οικείων προσώπων του κατά την έννοια της περίπτωσης 4.

10. Η παραπλανητική χρήση και παρουσίαση εγγράφων που δημιουργούν εσφαλμένα την εντύπωση ότι πρόκειται για δικαστικά έγγραφα.

11. Η οποιαδήποτε επικοινωνία που περιλαμβάνει ανακριβείς πληροφορίες σχετικά με τις συνέπειες αθέτησης πληρωμών.

12. Η επικοινωνία για οφειλές οι οποίες απορρέουν από γενικούς όρους συναλλαγών που έχουν κριθεί κατά χρηστικοί με αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις, καθώς και οι όροι που αναφέρονται στις υπουργικές αποφάσεις που εκδίδονται κατ΄ εξουσιοδότηση της παραγράφου 21 του άρθρου 10 του Ν. 2251/1994, όπως εκάστοτε ισχύει.

Εξάλλου, από την 1η Απριλίου θα πρέπει οι servicers να έχουν ανεβάσει στις ιστοσελίδες τους ειδικές πλατφόρμες προσωπικής ενημέρωσης των οφειλετών για τα χρέη τους. Με βάση τη νέα νομοθεσία, όπου ενσωματώνεται κοινοτική οδηγία, έχει καταστεί υποχρεωτική η παροχή προσωποποιημένης και αναλυτικής ενημέρωσης προς τους οφειλέτες από τους servicers, για το ύψος της οφειλής, το ιστορικό των πληρωμών, τις δόσεις, το επιτόκιο της ρύθμισης κ.α.

Η ενημέρωση θα παρέχεται μέσω ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας (κατ’ αναλογία με το web banking των τραπεζών) που θα ενημερώνεται τουλάχιστον σε μηνιαία βάση και η οποία θα πρέπει να έχει τεθεί σε λειτουργία το αργότερο έως τις 31 Μαρτίου 2024. Οι ποινές για όσους δεν συμμορφωθούν με το νέο πλαίσιο περιλαμβάνουν πρόστιμα έως 500.000 ευρώ μέχρι και ανάκληση της άδειας λειτουργίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, τουλάχιστον οι τρεις μεγάλοι servicers που ελέγχουν το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς έχουν ήδη συμμορφωθεί με αυτές τις απαιτήσεις.