Σοκ με τον χυμό πορτοκάλι – Τι έχει συμβεί

Δεν έχει τέλος η ακρίβεια στη χώρα μας η οποία ταλαιπωρεί τα νοικοκυριά και έχει οδηγήσει ακόμη και τον χυμό πορτοκάλι να μοιάζει είδος πολυτελείας

Η τιμή του βρίσκεται στα ύψη εξαιτίας μίας ασθένειας που χτύπησε τις καλλιέργειες στη Λατινική Αμερική και εκτίναξε τις τιμές του συμπυκνωμένου χυμού και στο ράφι.

Όπως αναφέρει στην ΕΡΤ ο πρόεδρος Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Αργολίδας, Σπύρος Αντωνόπουλος, «στην Ελλάδα δεν καλλιεργούμε πορτοκάλια που είναι προς χυμοποίηση, αλλά πηγαίνει η β’ διαλογή των πορτοκαλιών, ένα 20 με 30%. Η αύξηση στην τιμή φέτος είναι στο 140%».

Οι αυξήσεις στον χυμό πορτοκάλι 

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, η τιμή των πορτοκαλιών προς χυμοποίηση έχει αυξηθεί από 8 λεπτά το κιλό το 2023 σε 20 λεπτά φέτος, με τους εκπροσώπους των βιομηχανιών να δηλώνουν ότι δεν μπορούν να απορροφήσουν με κάποιον τρόπο την αύξηση του κόστους των πρώτων υλών.

Οι τιμές των χυμών στα ράφια εμφανίζονται αυξημένες την τελευταία διετία πάνω από 36% που μεταφράζεται πρακτικά στο ότι πριν από δύο χρόνια ένας χυμός κόστιζε στο σούπερ μάρκετ 1,2 ευρώ και πλέον η μέση τιμή είναι 1,64 ευρώ το λίτρο.

Φυσικά η ελληνική παραγωγή πορτοκαλιών έχει δεχτεί και αυτή μεγάλο πλήγμα, εξαιτίας των καιρικών συνθηκών, με αποτέλεσμα να έχουν αυξηθεί οι εισαγωγές κατά το πρώτο δίμηνο του έτους κατά 3.364%, από τους 14 στους 485 τόνους!

Γιατί παραμένει στα ύψη η τιμή του ελαιόλαδου

Την ίδια ώρα, η συγκομιδή και παραγωγή ελαιολάδου στη χώρα μας φέτος έχει φτάσει στο τέλος της, με παραγωγή η οποία εκτιμάται ότι θα ανέλθεί στους 155.000 τόνους περίπου, με τις προβλέψεις να κάνουν λόγο για μικρά αποθέματα στο τέλος της σεζόν και υψηλές τιμές, που καταγράφονται ήδη σε όλη την αλυσίδα για την περίοδο 2023/24.

Μιλώντας στο MEGA, ο πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ελαιοπαραγωγών «Νηλέας» Μεσσηνίας, Γιώργος Κόκκινος αναφέρθηκε στην υψηλή τιμή του ελαιόλαδου, που εξακολουθεί να παρατηρείται στα ράφια.

«Πρόκειται για ένα περίπλοκο θέμα, καθώς υπάρχουν διαφορετικές ποιότητες στο ελαιόλαδο. Στην ουσία, αυτό που συμβαίνει με το ελαιόλαδο είναι ότι επειδή επηρεάζεται από την κλιματική κρίση, επηρεάζεται και η παραγωγή», επεσήμανε αρχικά και πρόσθεσε ότι «και εφέτος μάλλον τα πράγματα δεν θα πάνε και πολύ καλά με τη παραγωγή. Είχαμε κι εμείς χαμηλή παραγωγή, όπως και η Ιταλία. Η χρονιά που θα ακολουθήσει, δεν φαίνεται να είναι ιδιαίτερα αισιόδοξη. Δεν νομίζω οι τιμές να είναι πιο πάνω, γιατί από εκεί και πέρα, κλονίζεται όλο το σύστημα».

Το 2019 το ελαιόλαδο κόστιζε μόλις 4,90 ευρώ το λίτρο και φέτος η τιμή του αγγίζει σχεδόν τα 14,50 ευρώ. Η ανατίμηση σύμφωνα με ρεπορτάζ του Alpha ανέρχεται σχεδόν σε 60% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο περύσι.

Παράλληλα οι ελαιοκαλλιεργητές της Χαλκιδικής εκπέμπουν σήμα κινδύνου, καθώς η σαρωτική ακαρπία των τελευταίων ετών έχει οδηγήσει σε οικονομική καταστροφή, ενώ κάνουν λόγο για «τεράστια απώλεια προϊόντος και εισοδήματος».
Η πράσινη ελιά Χαλκιδικής βρίσκεται μεταξύ των κορυφαίων εξαγώγιμων ελληνικών προϊόντων, αλλά η κλιματική αλλαγή έχει προκαλέσει σοβαρό πλήγμα στην παραγωγή. «Από το 2021 έως τώρα, έχουμε υποστεί μεγάλη οικονομική ζημιά, λόγω των καιρικών συνθηκών», λένε παραγωγοί.
Χαρακτηριστικά, η μείωση της παραγωγής άγγιξε το 90% μέσα στον τελευταίο χρόνο. Συγκεκριμένα, η παραγωγή το 2022 ήταν στους 150.000 τόνους, ενώ το 2023 ανήλθε μονάχα στους 22.000 τόνους.

Σκρέκας: Τα μέτρα κατά της ακρίβειας λειτουργούν – Φθηνότερα έως 15% 3.912 προϊόντα στο ράφι

Ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας ανέφερε ότι τα μέτρα κατά της ακρίβειας που τέθηκαν σε εφαρμογή από την 1η Μαρτίου, έχουν φέρει ήδη αποτελέσματα, σε μια σειρά προϊόντων και συγκεκριμένα σε 3.912 κωδικούς. Μεσοσταθμικά οι μειώσεις αυτές φτάνουν μέχρι το 15%.

«Υποχρεώσαμε όλους τους μεσάζοντες να πουλάνε στα τιμολόγια σε καθαρές τιμές, έτσι ώστε να υπάρχει διαφάνεια στην εφοδιαστική αλυσίδα», ανέφερε ο υπουργός.

«Δεν εφησυχάζουμε ούτε κερδίσαμε τον πόλεμο κατά της ακρίβειας, ωστόσο η χώρα μας πήρε τα πιο διαρθρωτικά μέτρα για την αντιμετώπισή της», πρόσθεσε, αναφερόμενος και στο «φρένο» που έχει επιβληθεί στις πλασματικές προσφορές και εκπτώσεις.