Σοκ με τον καφέ! Τι θα συμβεί το επόμενο διάστημα

Η ακρίβεια δεν λέει να υποχωρήσει με τίποτα, ενώ χτυπά και το κακάο και τον καφέ σε πολλές χώρες

Το ράλι-ρεκόρ για τις τιμές του κακάο και του καφέ έχει περιθώρια για περαιτέρω αύξηση, εκτιμά η Citi, επικαλούμενη τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες και τις προσδοκίες για τη ζήτηση.

Στη Νέα Υόρκη, τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης (ICE) για το κακάο βρίσκονται πλέον στα 9.370 δολάρια ανά μετρικό τόνο. Το συμβόλαιο, το οποίο πρόσφατα ξεπέρασε για πρώτη φορά το όριο των 10.000 δολαρίων, έχει αυξηθεί περισσότερο από 120% μέχρι στιγμής φέτος. Αποτέλεσμα είναι να οδηγηθούν στα ύψη και οι τιμές της σοκολάτας.

Η Citi αναμένει ότι η τιμή του κακάο θα σταθεροποιηθεί σε ένα εύρος μεταξύ 9.000 και 10.000 δολαρίων ανά μετρικό τόνο κατά τις επόμενες τρεις έως τέσσερις εβδομάδες, σύμφωνα με το newsbeast.

Από εκεί και πέρα, οι αναλυτές της τράπεζας της Wall Street ανέφεραν σε έκθεσή τους, σύμφωνα με το CNBC, ότι βλέπουν «αμφίδρομους κινδύνους για τη χρηματοπιστωτική αγορά» κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους – και ότι η περίοδος Μαΐου-Ιουνίου «θα μπορούσε να αποτελέσει σημείο καμπής στον ανοδικό κύκλο του κακάο».

Οι αναλυτές της τράπεζας αναφέρουν ότι οι διαδικασίες άλεσης του κακάο, οι οποίες προκύπτουν από την επεξεργασία των κόκκων και αποτελούν μέτρο της ζήτησης, θα είναι ένας βασικός παράγοντας που πιθανόν να καθορίσει αν οι τιμές θα έχουν περαιτέρω άνοδο.

Συνολικά, η Citi αναφέρει ότι η πρόβλεψή της για τις τιμές είναι «ελαφρώς πτωτική» μέχρι το τέλος του έτους.

Τι γίνεται με τον καφέ;

Στις προοπτικές της για τον καφέ, η Citi δήλωσε ότι οι τιμές θα μπορούσαν να σημειώσουν άνοδο τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μεσοπρόθεσμα.

Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για τον καφέ Arabica με παράδοση τον Μάιο σκαρφάλωσαν πάνω από το όριο των 2 δολαρίων ανά λίβρα την Τετάρτη, σημειώνοντας νέο υψηλό για το έτος.

«Η τρέχουσα κίνηση μπορεί να αποδοθεί σε μεγάλο βαθμό σε ένα κύμα καύσωνα στο Βιετνάμ που επηρεάζει την παραγωγή καφέ ρομπούστα και ως εκ τούτου, επηρεάζει και τους premium κόκκους Arabica», δήλωσε ο Aakash Doshi, στρατηγικός αναλυτής εμπορευμάτων της Citi.

Όπως αναφέρει, η πρόσφατη κίνηση των τιμών έχει υπερβεί τον βραχυπρόθεσμο στόχο της στα 1,85 δολάρια και πλέον βλέπουν πιθανό ένα βραχυπρόθεσμο ράλι μέχρι τα 2,1 με 2,2 δολάρια, λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών και των περαιτέρω χρηματοοικονομικών εισροών, μεταξύ άλλων σημάτων της αγοράς.

Η τράπεζα αναμένει ότι τα προθεσμιακά συμβόλαια καφέ Arabica θα διαπραγματεύονται σε ένα εύρος μεταξύ 1,88 και 2,15 δολαρίων μέχρι το ημερολογιακό έτος 2024, προσθέτοντας ότι είναι έτοιμη να αυξήσει περαιτέρω τις προβλέψεις της εάν οι προοπτικές αυστηροποιηθούν.

Έρευνα της NielsenIQ για το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή στα σούπερ μάρκετ

Το προφίλ του μέσου Έλληνα καταναλωτή στα καταστήματα των σούπερ μάρκετ σκιαγραφεί η έρευνα Shopper Trends της NielsenIQ. Ειδικότερα, ο μέσος αγοραστής, είναι γυναίκα 39 ετών, λίγο νεότερη από τη μέση ηλικία του πληθυσμού στη χώρα, που είναι τα 42 έτη και πρόκειται για το άτομο που είναι κυρίως υπεύθυνο για την πλειοψηφία των αγορών στο νοικοκυριό.

Οι κύριες αγορές του νοικοκυριού πραγματοποιούνται σε εβδομαδιαία βάση, ενώ αντίστοιχα, οι συμπληρωματικές/έκτακτες αγορές πραγματοποιούνται κατά μέσο όρο 2 φορές την εβδομάδα, σε καταστήματα όχι μίας, αλλά παραπάνω από 2 διαφορετικών λιανεμπορικών αλυσίδων.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, το ποσό της μηνιαίας δαπάνης για τα ψώνια του νοικοκυριού στο σούπερ μάρκετ υπολογίστηκε από τους ερωτώμενους στα 329 ευρώ, προσαυξημένο κατά 5% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, αποτελώντας μάλιστα και την υψηλότερη τιμή της τελευταίας τετραετίας, όπως αυτή αποτυπώνεται μέσα από την έρευνα. Η Ελλάδα εξακολουθεί να βρίσκεται χαμηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, ο οποίος είναι στα 352 ευρώ, ωστόσο υψηλότερα από αγορές με μεγαλύτερο ΑΕΠ, όπως η Γερμανία, με την κατάταξη της τελευταίας να μπορεί να ερμηνευθεί από την ισχυρή παρουσία των μεγάλων εκπτωτικών καταστημάτων και την ευρεία γκάμα των επιλογών σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Οι αγοραστές θεωρούν ότι οι τιμές αυξάνονται

Αναφορικά με το θέμα των τιμών και των προσφορών, οι αγοραστές δηλώνουν ότι αισθάνονται τις τιμές να αυξάνονται και ως μηχανισμός συγκράτησης των προϋπολογισμών τους αποτελεί κυρίως η επικέντρωση τους στην προμήθεια βασικών ειδών και ο περιορισμός ενδεχόμενων πολυτελειών. Μάλιστα, σχεδόν 2 στους 3 αγοραστές δηλώνουν ότι έχουν ικανοποιητική γνώση των τιμών των προϊόντων που βρίσκονται μέσα στο καλάθι τους και αγοράζουν σε τακτική βάση και με τη συντριπτική πλειοψηφία αυτών να είναι σε θέση να αντιληφθούν τις όποιες αλλαγές της τιμής.

Όσον αφορά στις προωθητικές ενέργειες αυτές φαίνεται να επηρεάζουν την πιστότητα στις μάρκες αλλά και στα καταστήματα με 1 στους 4 αγοραστές να δηλώνει πως αλλάζει είτε μάρκα είτε κατάστημα, ανάλογα με το που έχει τις καλύτερες προσφορές για το συγκεκριμένο αγοραστικό του ταξίδι.

Οι προϊοντικές κατηγορίες που εντοπίζονται με τη μεγαλύτερη συχνότητα μέσα στο καλάθι του αγοραστή αφορούν τα βασικά είδη διατροφής, κυρίως τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, οι αμυλούχες κατηγορίες και τα λοιπά γαλακτομικά. Ο καταναλωτής επιλέγει κυρίως φρέσκο κρέας, πουλερικά, φρέσκα φρούτα και λαχανικά αλλά και φρέσκο γάλα. Επίσης, επιλέγει snacks, σοκολάτες / μπισκότα αλλά και αναψυκτικά.