Τέλος οι σταθμοί στα διόδια: Πώς θα γίνεται η διέλευση

Διόδια: Δεν θα δούμε αυξήσεις στα διόδια σύμφωνα με όσα δήλωσε ο Κώστας Καραμανλής.

«Θα πάμε σε μία διαδικασία όπου σιγά-σιγά θα δείτε να μπαίνουν χιλιομετρικές χρεώσεις» είπε επίσης ο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών μιλώντας στην εκπομπή «Πρωινή Ζώνη» του Action24.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε στη λελογισμένη μείωση των διοδίων στην Αττική Οδό, η οποία θα εφαρμοστεί από το 2024. Ο Κώστας Καραμανλής επισήμανε ότι καθώς πρόκειται για περιφερειακό δρόμο δεν μπορεί να υπάρξει αναλογική χρέωση. Ξεκαθάρισε επίσης ότι δεν θα γίνουν αυξήσεις διοδίων στις εθνικές οδούς.

«Επειδή διαβάζω διάφορα περί αυξήσεων που έρχονται με τον πληθωρισμό, η Κυβέρνηση δεν θα επιτρέψει να γίνει αύξηση διοδίων», τόνισε ο υπουργός. «Όπως έχει γίνει παραδείγματος χάρη στην Πελοπόννησο, έτσι και στις υπόλοιπες παραχωρήσεις, θα πάμε σε μία διαδικασία όπου σιγά-σιγά θα δείτε να μπαίνουν χιλιομετρικές χρεώσεις. Αυτό είναι το δίκαιο. Αυτό συμβαίνει και στις άλλες χώρες της Ευρώπης», πρόσθεσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, προαναγγέλλοντας ανακοινώσεις για το διαγωνισμό για τα ηλεκτρονικά διόδια.

Διόδια: Για τα έργα που θα δώσουν «ανάσα» στην Αττική

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε επίσης στα λεγόμενα έργα Αττικής, τα οποία θα συμβάλλουν στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση του λεκανοπεδίου, και συγκεκριμένα στην επέκταση της Λεωφόρου Κύμης και την υπογειοποίηση της Ηλιουπόλεως, η οποία θα διασφαλίσει την πρόσβαση από και προς το Ελληνικό. «Δεν ανακοινώνουμε τίποτα χωρίς χρονοδιάγραμμα και χρηματοδότηση», υπογράμμισε ο Κώστας Καραμανλής.

Αναφέρθηκε επίσης στα έργα της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας. «Βλέπετε παντού εργοτάξια. Όπου πάτε στην Αθήνα, βλέπετε εργοτάξια» επισήμανε.

Σημείωσε ότι αν και στα Εξάρχεια υπήρξε μία αναστάτωση, η υπόθεση πήγε στο ΣτΕ και έχει λήξει. «Και εγώ προσωπικά επειδή μένω στο κέντρο της Αθήνας, σέβομαι απόλυτα τους πολίτες, που τους δημιουργεί αναστάτωση ένα εργοτάξιο», επισήμανε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αναφερόμενος στην προσπάθεια τα εργοτάξια του Μετρό να είναι όσο πιο πράσινα και φιλικά προς την καθημερινότητα της πόλης.

Διόδια: Έρχονται τα «πράσινα» λεωφορεία

Ο Κώστας Καραμανλής ανέφερε ότι η Κυβέρνηση δίνει κίνητρα ώστε να «πρασινίσει» ο στόλος των ταξί και των λεωφορείων. «Σε λίγους μήνες θα δείτε “πράσινα” λεωφορεία στους δρόμους», υπογράμμισε, σημειώνοντας ότι πρέπει και οι Δήμοι να χωροθετήσουν ταχύτατα χώρους φόρτισης ηλεκτρονικών ΙΧ, αλλά και να δοθούν κίνητρα, όπως δωρεάν στάθμευση.

Διόδια: «Μειώνουμε τα διόδια στην Αττική Οδό»

Για τη μείωση των διοδίων στην Αττική Οδό καθώς και την αναλογική χρέωση διοδίων που σχεδιάζεται, μίλησε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, Γιώργος Καραγιάννης, ενώ ανέλυσε το πρόγραμμα έργων που βρίσκεται σε εξέλιξη σε όλη τη χώρα.

«Η κυβέρνηση αποφάσισε ότι η Αττικής Οδός είναι ένας σημαντικός αυτοκινητόδρομος και θα πρέπει να μειωθεί το διόδιο. Η απόφαση αυτή εντάσσεται στην προσπάθεια που γίνεται για την αντιμετώπιση του κόστους διαβίωσης» τόνισε ο κ. Καραγιάννης μιλώντας στο Open. Όπως εξήγησε ο υφυπουργός Υποδομών, «μόλις τελειώσει η τρέχουσα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, τον Οκτώβριο του 2024, τα διόδια θα μειωθούν στα 2,50 ευρώ ανά διέλευση».

Σχετικά με τα διόδια στους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους, ο κ. Καραγιάννης ανέφερε ότι «όπου μας δίνεται η δυνατότητα κάνουμε μείωση, όπου μπορούμε τα συγκρατούμε, είμαστε σε διαρκή επαφή – διαπραγμάτευση με τους παραχωρησιούχους». Προανήγγειλε, μάλιστα, ότι «το επόμενο διάστημα θα υπάρξουν ανακοινώσεις σχετικά με το σχέδιο για αναλογική χρέωση στους αυτοκινητοδρόμους της χώρας».

Αναφορικά με τις αποζημιώσεις στους πολίτες που είχαν εγκλωβιστεί στην Αττική Οδό εξαιτίας του χιονιού, ο κ. Καραγιάννης έκανε γνωστό ότι «περίπου 3.500 πολίτες έχουν λάβει την αποζημίωση των 2.000 ευρώ και εκκρεμούν λόγω δικαιολογητικών περίπου 500 αιτήσεις, ενώ στη Δικαιοσύνη έχουν προσφύγει 60 πολίτες».

Διόδια: Ο συνολικός σχεδιασμός για την Αττική

Στη συνέχεια, ο υφυπουργός Υποδομών μίλησε για τα έργα της Αττικής που έχουν στόχο να προσφέρουν λύσεις στο κυκλοφοριακό πρόβλημα που ταλαιπωρεί το Λεκανοπέδιο. Σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη «έχουν ήδη αναπτυχθεί τα εργοτάξια στους 15 σταθμούς της νέας Γραμμής 4 του Μετρό» και υπογράμμισε τη σημαντική συμβολή που θα έχει στις μετακινήσεις. «Με τη Γραμμή 4 του Μετρό θα εξυπηρετούμε τον βαρύ αστικό ιστό και θα πυκνώσουμε τους σταθμούς Μετρό στην Αθήνα, κάτι που έχει ανάγκη η πόλη» σημείωσε ο υφυπουργός Υποδομών.

Επέμεινε στην αξία των Μέσων Σταθερής Τροχιάς, φέρνοντας ως παράδειγμα το Μετρό στον Πειραιά που «άλλαξε το κυκλοφοριακό», όπως χαρακτηριστικά είπε ο κ. Καραγιάννης, υπογραμμίζοντας ότι «από 1 έως 20 Νοεμβρίου πάνω από 450.000 πολίτες έχουν χρησιμοποιήσει τους νέους σταθμούς». Όπως επισήμανε ο υφυπουργός Υποδομών, «το επόμενο διάστημα θα δημοπρατήσουμε την επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς Ίλιον με τρεις σταθμούς, ένα σημαντικό έργο περίπου 500 εκατ. ευρώ που έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης τα 5 χρόνια».

Διόδια: «Το ζητούμενο με την Πατρών-Πύργου δεν ήταν πότε θα γίνει αλλά αν θα γίνει»

Ακολούθως, ο υφυπουργός Υποδομών αναφέρθηκε στους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους που προχωρούν στην υπόλοιπη χώρα. Στον απόηχο της επίσκεψης με τον πρωθυπουργό σε εργοτάξιο της Πατρών – Πύργου, ο κ. Καραγιάννης σχολίασε ότι «το ζητούμενο με τον νέο αυτοκινητόδρομο δεν ήταν πότε θα γίνει αλλά αν θα γίνει και σήμερα έχουμε εργοτάξια και βρισκόμαστε τρεις μήνες νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα…Πιστεύω, μάλιστα, ότι θα φτάσουμε να είμαστε και έξι μήνες νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα που προβλέπεται στη σύμβαση και συνεπώς να παραδώσουμε σε λειτουργία το έργο αρκετά νωρίτερα» εκτίμησε ο κ. Καραγιάννης.

Σύμφωνα με τον Υφυπουργό Υποδομών «παράλληλα “τρέχει” η υλοποίηση του ΒΟΑΚ στην Κρήτη και του Ε65 στην Κεντρική Ελλάδα».

Σε ό,τι αφορά τη Θεσσαλονίκη, ο κ. Καραγιάννης έκανε ιδιαίτερη μνεία στο Flyover «που θα διπλασιάσει τον όγκο των οχημάτων που θα εξυπηρετούνται και μαζί με το Μετρό που θα παραδοθεί στο τέλος του 2023 η πόλη θα έχει την εικόνα που της αξίζει».

Κλείνοντας ο κ. Καραγιάννης επισήμανε ότι «όχι μόνο προχωράμε με συνέπεια στην υλοποίηση του προγράμματός μας αλλά είμαστε και από τις κυβερνήσεις που παραδίδουν τα έργα νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα».

Διόδια: Ο πρώτος δρόμος με διόδια χωρίς μπάρες και με χιλιομετρική χρέωση για όλους

Ηλεκτρονικά διόδια χωρίς μπάρες, με χρέωση βάση της χιλιομετρικής απόστασης που διανύει ο χρήστης θα εγκατασταθούν στον αυτοκινητόδρομο του ΒΟΑΚ Χανιά-Χερσόνησος Ηρακλείου μήκους 157,5 χλμ που θα κατασκευαστεί με τη μέθοδο της παραχώρησης.

Αυτό προκύπτει από τα τεύχη δημοπράτησης που έλαβαν πρόσφατα οι κατασκευαστικοί όμιλοι που έχουν προεπιλεγεί για το έργο. Σήμερα, διόδια που χρεώνονται βάσει της χιλιομετρικής απόστασης έχουμε στην Ολυμπία Οδό αλλά μόνο με συνδρομητές με πομποδέκτη, ενώ στο τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά-Χερσόνησος Ηρακλείου η χιλιομετρική χρέωση θα ισχύει για όλους.

Αυτός ο τύπος διοδίων έχει δυο μεγάλα πλεονεκτήματα: Πρώτον, τα οχήματα δεν θα χρειάζεται να σταματήσουν για τη συναλλαγή διοδίων. Η ελεύθερη αυτή ροή (free flow) θα εξαλείψει τον χρόνο αναμονής των οδηγών και θα βελτιώσει τους χρόνους του ταξιδιού.

Δεύτερον, θα περιοριστεί η οικονομική επιβάρυνση, αφού οι χρήστες θα χρεώνονται ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύουν και όχι όπως σήμερα που ένας χρήστης, για παράδειγμα της Αττικής Οδού, πληρώνει 2,8 ευρώ, είτε διανύσει τα 72 χλμ του αυτοκινητόδρομου, είτε βγει στον αμέσως επόμενο κόμβο σε σχέση με τον κόμβο που εισήλθε στον δρόμο.

Το ύψος της χρέωσης θα αποτελέσει αντικείμενο συζητήσεων μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και των προεπιλεγέντων για το έργο εργολάβων. Σήμερα υπάρχει ένα σημείο αναφοράς, αυτό της μέσης χιλιομετρικής απόστασης που ισχύει για όλους τους αυτοκινητόδρομους της Ελλάδος, ασχέτως αν οι χρήστες πληρώνουν ενιαίο τέλος διοδίου.

Διόδια: Η χρέωση και η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για τους παραβάτες

Η ακριβής διαδρομή που θα διανύει ένας χρήστης στον οδικό άξονα Χανιά-Χερσόνσησος θα πιστοποιείται με τη χρήση κάμερας κατά την είσοδο και έξοδο του δρόμου.

Η χρέωση στο εξωτερικό όπου ισχύει το μέτρο έρχεται αργότερα στους χρήστες. Ο τρόπος της χρέωσης θα καθοριστεί στην πορεία. Επίσης, σύμφωνα με τις πρώτες παρατηρήσεις των εταιρειών που θα διεκδικήσουν την παραχώρηση, απαιτείται και αλλαγή του θεσμικού πλαισίου. Και αυτό επειδή ο δρόμος δεν θα έχει μπαριέρες, εκτιμάται ότι θα υπάρξει πρόβλημα συλλογής διοδίων από παραβάτες, για αυτό και θα πρέπει να δημιουργηθεί βάση δεδομένων με πινακίδες ώστε να μπορούν να εντοπιστούν.

Υπενθυμίζεται ότι το έργο προϋπολογισμού 1,3 δισ που θα φτάσει στο 1,5 δισ. όταν προστεθεί και το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά έχει προκαλέσει ενδιαφέρον των μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων. Το διεκδικούν οι εταιρείες: Άκτωρ, Τέρνα, Άβαξ, Vinci και Μυτιληναίος μαζί με την Intertoll. Θεωρείται σίγουρο πως στην πορεία θα υπάρξουν συμπράξεις και το έργο θα διεκδικηθεί από δύο έως τρία σχήματα.

Για το μεγαλύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ, που είναι το Χανιά -Χερσόνησος, θα χρειαστούν 2-3 χρόνια για το οικονομικό κλείσιμο της συμφωνίας και 4-5 χρόνια για την κατασκευή. Δηλαδή ο δρόμος θα δοθεί στην κυκλοφορία το 2030, ενώ τα άλλα δύο τμήματα, Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος και Χερσόνησος – Νεάπολη, που θα κατασκευαστούν ως δημόσιο έργο και με τη μέθοδο ΣΔΙΤ αντίστοιχα θα παραδοθούν αρκετά νωρίτερα, το 2025 και 2026.