Τι αλλάζει φέτος στο πασχαλινό τραπέζι – Δείτε τις τιμές

Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για το πασχαλινό τραπέζι και τα νοικοκυριά ετοιμάζονται να κάνουν τα φετινά τους ψώνια

Διαφορετικές διατροφικές συνήθειες θα έχουν φέτος το Πάσχα οι Έλληνες καταναλωτές σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) που πραγματοποιήθηκε τον Μάρτιο 2024 με δείγμα 800 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα.

Συγκεκριμένα, ένα στα τέσσερα νοικοκυριά θα ταξιδέψει εκτός αστικών κέντρων για το Πάσχα, τα οικογενειακά τραπέζια θα είναι μικρότερα με περισσότερες παρασκευές στο σπίτι ενώ παραμένει σταθερή η δαπάνη για αγορές, στα 190 ευρώ ανά νοικοκυριό, όπως προκύπτει από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ.

Αναλυτικότερα, από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ προκύπτει ότι η πλειοψηφία των αγορών του Πάσχα θα γίνει τη Μεγάλη Εβδομάδα. Συγκεκριμένα μόνο το 35% θα κάνει τις αγορές νωρίτερα. Το 4% θα κάνει τις αγορές του το ερχόμενο Σαββατοκύριακο, το 53% την Μεγάλη εβδομάδα και το 9% τελευταία στιγμή.

Η συνολική δαπάνη για αγορές το Πάσχα αναμένεται να παραμείνει σταθερή με μία τάση μείωσης με βάση τις απαντήσεις των καταναλωτών. Το 40% εκτιμά ότι θα μειώσει τις αγορές του, ενώ το 34% ότι θα τις αυξήσει. Το 26% θεωρεί ότι θα μείνει αμετάβλητη. Μεσοσταθμικά εκτιμάται ότι η φετινή δαπάνη για το Πάσχα ανά νοικοκυριό θα ανέρχεται σε 190 ευρώ, 120 ευρώ για είδη παντοπωλείου και 70 ευρώ για άλλα είδη, όπως π.χ. δώρα

Ένα στα τέσσερα νοικοκυριά θα ταξιδέψει

Ένα στα τέσσερα νοικοκυριά (26%) δηλώνει ότι θα ταξιδέψει το Πάσχα εκτός των αστικών κέντρων σε χωριό ή νησί. Το ποσοστό αυτό την προηγούμενη δεκαετία έφτανε ακόμα και το 53%.

Τα οικογενειακά τραπέζια αυτών των ημερών θα είναι μικρότερα σε σχέση με το παρελθόν. Το 43% δηλώνει ότι θα συμμετέχει σε μεγάλα οικογενειακά τραπέζια άνω των 10 ατόμων. Το ποσοστό αυτό είναι αυξημένο σε σχέση με το 40% του 2023, αλλά σαφώς μειωμένο σε σχέση με το 67% του 2019.

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, αυξάνεται η τάση Do-It-Yourself (DIY) όσον αφορά τη μαγειρική και τη ζαχαροπλαστική. Δηλαδή οι καταναλωτές επιλέγουν να φτιάξουν μόνοι τους γλυκά και άλλα πασχαλινά είδη σε μεγαλύτερα ποσοστά σε σχέση με το παρελθόν. Το ποσοστό που θα φτιάξει γλυκά στο σπίτι ανεβαίνει από το 43% στο 50% και το βάψιμο αυγών ανεβαίνει από το 62% στο 79%.

Όσον αφορά το αρνί και το κατσίκι, το σούβλισμα του αρνιού αν και καταγράφεται μία αύξηση σε σχέση με το 2023, σε σχέση με το παρελθόν, τα ποσοστά είναι χαμηλά. Συγκεκριμένα, 33% δηλώνει ότι θα σουβλίσει αρνί έναντι 32% το 2023, όταν το ποσοστό 2019 ήταν στο 67%. Το ψήσιμο στο φούρνο καταγράφεται αυξημένο από 40% σε 46%.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, αυτή η εξέλιξη σε συνδυασμό με τον μειωμένο αριθμό ατόμων στα οικογενειακά τραπέζια μεταφράζεται σε εκτιμήσεις για αγορές μικρότερες ποσοτήτων, αλλά και την επιλογή διαφορετικών «κοπών» για τα είδη κρέατος από τους καταναλωτές.

Το 42% δηλώνει ότι θα αγοράσει αρνί ή κατσίκι από το κρεοπωλείο, ενώ το 31% από το σούπερ μάρκετ. Ένα μειωμένο ποσοστό 9% (έναντι 12% το 2023) δηλώνει ότι θα κάνει πασχαλινό γεύμα στον κλάδο της εστίασης.

Σκρέκας: Στα περσινά επίπεδα και χαμηλότερα οι τιμές στα τρόφιμα για το πασχαλινό τραπέζι

Για τις τιμές των προϊόντων του πασχαλινού τραπεζιού μίλησε το πρωί της Τρίτης 23/4 ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, τονίζοντας πως θα είναι στα ίδια επίπεδα αλλά και σε ορισμένες περιπτώσεις χαμηλότερες σε σχέση με πέρυσι.

Το καλάθι του Πάσχα που έρχεται αύριο, Τετάρτη 24/4, στόχο έχει να συγκρατήσει τις τιμές και σύμφωνα με όσα ανέφερε στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Πρωινές Διαδρομές στο Πρώτο» με τον Βασίλη Αδαμόπουλο και τη Μαρία Γεωργίου, ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, οι καταναλωτές θα δουν, για παράδειγμα, στα αμνοερίφια οι τιμές να είναι ίδιες και χαμηλότερες σε σχέση με την περσινή αντίστοιχη περίοδο.

«Άρα, αυτό θα συγκρατήσει σε μεγάλο βαθμό τον πληθωρισμό, θα δώσει τη δυνατότητα σε ευάλωτα νοικοκυριά και όχι μόνο, βεβαίως, να μπορέσουν να προμηθευτούν τα βασικά για το πασχαλινό τραπέζι σε πολύ χαμηλότερες τιμές. Βεβαίως, η προσπάθειά μας δεν μένει μόνο στο θέμα του καλαθιού. Έχουμε προχωρήσει σε μία σειρά παρεμβάσεων, διορθώνοντας αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και διαχρονικές στρεβλώσεις στη λειτουργία του εμπορίου, έτσι ώστε πραγματικά να δούμε σιγά σιγά, όπως και το βλέπουμε, τις τιμές να αποκλιμακώνονται και τον πληθωρισμό να πέφτει. Αλλά έχουμε δρόμο ακόμα, αυτή είναι η πραγματικότητα, ότι τα νοικοκυριά δυσκολεύονται και γι’ αυτό δεν εφησυχάζουμε και συνεχίζουμε τις παρεμβάσεις», επεσήμανε.