«Βόμβα» με τις τιμές στα καύσιμα – Δείτε τι έρχεται

Οι προβλέψεις για τις τιμές στα καύσιμα δεν είναι καθόλου καλές, την ώρα που η ακρίβεια βασανίζει τα νοικοκυριά

Δυσοίωνες είναι πλέον οι εκτιμήσεις για την πορεία των λιανικών τιμών στα καύσιμα, ενόψει μάλιστα και της αναμενόμενης αύξησης της ζήτησης ενόψει του Πάσχα. Η χθεσινή υπερπτήση της διεθνούς τιμής του Brent πάνω από τα 90 δολάρια το βαρέλι προκαλεί ισχυρές αναταράξεις στην αγορά, αφού πρόκειται για υψηλό 6μηνου.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αναλυτών αλλά και των παραγόντων της αγοράς, η τιμή της βενζίνης τις επόμενες ημέρες θα σημειώσει νέα άνοδο και αν η τάση αυτή συνεχιστεί, με τις προβλέψεις που θέλουν το Brent να κινείται μέσα στο επόμενο διάστημα στην περιοχή των 95 δολαρίων το βαρέλι, τότε δεν θα πρέπει να αποκλειστεί το ενδεχόμενο, σύντομα η μέση τιμή να βρεθεί ξανά στην περιοχή των 2 ευρώ το λίτρο, αναφέρει το newsbeast.

Σήμερα σε μέσα επίπεδα η τιμή της βενζίνης είναι πάνω από τα 2 ευρώ, σε οκτώ περιοχές και συγκεκριμένα σε: Κυκλάδες, Ευρυτανία, Λέσβο, Λευκάδα, Ρέθυμνο, Φωκίδα, Κεφαλλονιά, Δωδεκάνησα.

Πανελλαδικά η μέση τιμή της βενζίνης διαμορφώνεται στα 1,945 ευρώ το λίτρο, αυξημένη κατά 4,5 λεπτά από τις αρχές Μαρτίου. Αντίθετα σε χαμηλότερα επίπεδα κατά 2,2 λεπτά, για το ίδιο διάστημα διαμορφώνεται η τιμή για το diesel κίνησης στα 1,706 ευρώ, έναντι 1,728 ευρώ. Μικρή υποχώρηση, που ουσιαστικά όμως έχει πολύ μικρή ζήτηση λόγω των καιρικών συνθηκών και για το πετρέλαιο θέρμανσης.

Στην Αττική, η τιμή της βενζίνης είναι στα 1,915 ευρώ το λίτρο, από 1,869 ευρώ στο τέλος Φεβρουαρίου, ενώ μειωμένο είναι το diesel κίνησης στο 1,672 ευρώ από 1,691 ευρώ.

Χθες η τιμή του Brent για τα προθεσμιακά συμβόλαια Ιουνίου διαμορφώθηκε στα 90,91 δολάρια το βαρέλι, αυξημένη κατά 18,2% σε σχέση με το τέλος του 2023. Τελευταία φορά που το Brent ήταν πάνω από αυτό το επίπεδο, ήταν λίγο μετά την επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ.

Ρευστό το διεθνές κλίμα

Στην παρούσα χρονική στιγμή το διεθνές περιβάλλον είναι ιδιαίτερα ρευστό. Στο μέτωπο της Μέσης Ανατολής η κατάσταση τείνει να μεταβληθεί εκ νέου σε έκρυθμη, μετά την ισραηλινή επίθεση στο συγκρότημα της πρεσβείας του Ιράν στη Συρία.

Και στο άλλο όμως μέτωπο, αυτό της Ουκρανίας τα πράγματα συνεχίζουν να κινούνται σε μία λεπτή γραμμή με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου.

Στο μεταξύ, οι αναλυτές από την Bank of America αναμένουν για εφέτος, μια μέση τιμή του Brent στα 86 δολάρια το βαρέλι, ιδιαίτερα λόγω των κινδύνων στη Μέση Ανατολή και των βελτιωμένων οικονομικών προοπτικών. Εκτιμούν μάλιστα ότι οι τιμές του πετρελαίου πιθανότατα να φτάσουν περίπου στα 95 δολάρια το καλοκαίρι.

«Κλειδί» στην υπόθεση μπορεί να είναι η στάση που θα κρατήσει ο ΟΠΕΚ+ και τι θα πράξει το επόμενο διάστημα αναφορικά με την παραγωγή. Όπως είναι γνωστό στις αρχές Μαρτίου, οκτώ χώρες του καρτέλ πετρελαίου συμφώνησαν να παρατείνουν τις μονομερείς περικοπές παραγωγής τους μέχρι το τέλος του δεύτερου τριμήνου. Εάν αυτές οι περικοπές επεκταθούν εκ νέου μέχρι το τέλος του έτους, θα υπάρξει κίνδυνος μικρής έλλειψης στην προσφορά. Κάτι που θεωρεί πιθανό και ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας.

Τέλος να σημειωθεί ότι για μεγάλο χρονικό διάστημα, οι πετρελαϊκές εταιρίες, αποφεύγουν να ακολουθήσουν τη διαδρομή μέσω της Ερυθράς Θάλασσας φοβούμενοι τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι, κάτι που αυξάνει σημαντικά το κόστος μεταφοράς.

Επανέρχεται ο Φάμελλος στο θέμα της φορολόγησης των υπερκερδών σε καύσιμα και ρεύμα

Στην επανακατάθεση της από 15 Μαρτίου 2024 επίκαιρης ερώτησής του προς τον πρωθυπουργό «για το μεγάλο ζήτημα της μη φορολόγησης των υπερκερδών στον ενεργειακό τομέα» προχώρησε ο πρόεδρος της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος.

Όπως αναφέρει σε σχετική ανακοίνωσή του, «εδώ και τρεις εβδομάδες ο Πρωθυπουργός δεν έχει προσέλθει στη Βουλή για να απαντήσει στο ζήτημα αυτό, σε μια εποχή που οι καταναλωτές, αλλά και η παραγωγή δοκιμάζονται από πρωτόγνωρη ακρίβεια και τα ολιγοπώλια βάζουν στα ταμεία τους υπερκέρδη».

Ο κ. Φάμελλος σημειώνει ότι «τα δύο διυλιστήρια, παρά τα υπερκέρδη δισεκατομμυρίων, υποφορολογήθηκαν το 2022 και η κυβέρνηση αρνείται να τα φορολογήσει για το 2023, παρά τη δυνατότητα που παρέχει ο σχετικός κανονισμός της ΕΕ. Ενώ στην προμήθεια ρεύματος η εφαρμογή της σχετικής νομοθετικής ρύθμισης επίσης καθυστερεί εδώ και πάνω από έναν χρόνο».

«Είναι πλέον ξεκάθαρο ότι η ακρίβεια, και ιδιαίτερα η αισχροκέρδεια στην ενέργεια, είναι επιλογή της κυβέρνησης Μητσοτάκη, εφόσον παρέχει ασυλία στα δυσθεώρητα υπερκέρδη και τα μερίσματα λίγων ομίλων και εταιρειών, σε βάρος των νοικοκυριών και του συνόλου της ελληνικής οικονομίας, παρά τις προβλέψεις του ευρωπαϊκού και εθνικού θεσμικού πλαισίου. Και ενώ έχει κάνει αυτή την επιλογή, υποκριτικά επικαλείται στενά δημοσιονομικά περιθώρια για όλη την υπόλοιπη κοινωνία και οικονομία» υπογραμμίζει ο κ. Φάμελλος.

Συγκεκριμένα, ο επικεφαλής της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ερωτά εκ νέου τον πρωθυπουργό:

-Θα φορολογήσει η κυβέρνηση τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων για το έτος 2023 ; Αν όχι με ποιο σκεπτικό επιλέγει η κυβέρνηση να μην επιστρέψουν τα εν λόγω υπερκέρδη στην ελληνική κοινωνία και οικονομία που συνεχίζουν να επιβαρύνονται με υπέρογκο κόστος καυσίμων;

-Γιατί η κυβέρνηση έχει καθυστερήσει πάνω από ένα χρόνο τη φορολόγηση των υπερκερδών στην προμήθεια ρεύματος; Με ποιο τρόπο σχεδιάζει να επιστρέψει τα υπερκέρδη αυτά σε όσους επιβαρύνθηκαν το 2022 και το 2023;